Publicat 25/02/2016 02:04

Un equip internacional desxifra el genoma de la mongeta mesoamericana

Invernadero de judías
SOLEDAD SABURIDO Y MARTHA RENDÓN

BARCELONA, 25 febr. (EUROPA PRESS) -

Un equip internacional d'investigadors ha desxifrat el genoma de la mongeta comuna o mesoamericana (Phaseolus vulgaris), una informació que contribuirà a l'obtenció de varietats de més qualitat i més productives d'aquest cultiu "essencial per al consum humà", segons ha explicat el Centre de Regulació Genòmica (CRG).

El descobriment, publicat a la revista 'Genome Biology', se suma a la seqüència del genoma de la varietat andina de la mongeta, que es va desxifrar prèviament, i contribuirà a la identificació de gens implicats en la resistència de malalties, la sequera i la tolerància a la sal; la fixació de nitrogen; la formació de les cèl·lules reproductores i la qualitat de la llavor, ha afirmat el coordinador del programa de Bioinformàtica i Genòmica del CRG a Barcelona, Roderic Guigó.

L'estudi s'ha portat a terme en el marc del Programa Iberoamericà de Ciència i Tecnologia per al Desenvolupament (CYTED), coliderat per investigadors mexicans, argentins, brasilers i espanyols.

Es va seleccionar per a aquest projecte un tipus de mongeta específica (BAT93) per ser una de les més importants per generar les varietats que actualment s'utilitzen més al mercat, han explicat els investigadors.

L'equip va establir una sòlida plataforma tecnològica que va culminar en la seqüenciació i l'acoblament dels 620 milions de parells de bases que formen el genoma, i han aconseguit identificar un total de 30.491 gens.

També van analitzar els patrons d'expressió, cosa que equival a estudiar quan i on aquests gens són funcionals i estan actius, mentre que també van observar i van determinar esdeveniments que han estat crucials durant l'evolució i han donat lloc a la mongeta com es coneix actualment.