Publicat 29/07/2015 13:47

Empreses i escoles coincideixen en la necessitat d'una vinculació més alta per fomentar l'ocupació

BARCELONA, 29 jul. (EUROPA PRESS) -

El 58,1% de les empreses i el 61,3% dels centres educatius consideren que incentivar la vinculació entre els dos permetria millorar les competències i l'ocupabilitat dels joves, segons un estudi.

Així s'extreu de l'informe 'Impacte de l'orientació professional dels joves en el desenvolupament de competències per accedir al mercat laboral i transformar-lo', presentat aquest dimecres pel director de l'Àrea de Ciència i Medi Ambient de la Fundació Bancària La Caixa, Enric Banda; el professor del Departament de Pedagogia Aplicada de la Facultat de Ciències de l'Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), Màrius Martínez, i la directora d'Educaweb, Montserrat Oliveras.

L'estudi, del programa RecerCaixa i impulsat per l'Obra Social La Caixa i l'Associació Catalana d'Universitats Públiques (Acup), s'ha portat a terme durant dos anys i ha recollit les valoracions de més de 850 responsables de recursos humans d'empreses i més de 480 centres educatius, i va començar, segons Martínez, "amb més de la meitat dels joves en situació d'atur".

Per millorar l'ocupabilitat i la competència dels joves --entre 16 i 25 anys--, un 62,4% de les empreses proposen incidir en els coneixements pràctics; un 46,8% en aprofundir en els valors del treball i emprenedoria; un 26,1% en oferir més suport per planificar l'itinerari professional, i un 26,1% en millorar l'orientació professional.

Els centres educatius destaquen l'aprofundiment en els valors del treball i l'emprenedoria (53,8%), incidir en els coneixements pràctics (53%) i facilitar assessorament i orientació per construir un projecte professional de futur (49,3%).

Segons Martínez, els centres educatius troben a faltar més coordinació i relació amb empreses i assessorament, i material i formació per treballar aquests aspectes al centre, i ha ofert una dada: "A Suïssa el 25% de les empreses tenen vinculació amb els centres educatius, mentre que a Catalunya no arriba al 12%".

BARRERES QUE FRENEN LA INSERCIÓ

Segons les dades que ha llançat l'estudi, les empreses han considerat com a barreres que incideixen en l'ocupabilitat dels joves la debilitat de la demanda (55%), la falta de motivació dels candidats (28,2%), la falta d'experiència dels joves (20,7%), així com les polítiques socioeconòmiques vigents, els estereotips i la discriminació i un sistema educatiu sotmès a nombrosos canvis legislatius.

Per reduir aquestes barreres, els investigadors han identificat diferents competències a fomentar i potenciar com l'anàlisi crítica, l'autoexigència, l'autogestió social, la capacitat de parlar en públic i l'emprenedoria.

Si bé, l'estudi ha contradit aquestes competències perquè les empreses prioritzen les competències socials reproductives d'optimització del treball assignat --cura en l'execució de les tasques, un 79,3%; disposició per aprendre, un 67,6%, i l'orientació al client, un 63,7%--.

CENTRES EDUCATIUS

L'estudi ha revelat que la responsabilitat d'oferir orientació als joves recau en els tutors (85,% dels casos) i l'orientador (65,5%).

Els objectius que més es treballen són millorar l'elecció d'estudis i itineraris (63,6% ho treballen) i contribuir en l'èxit acadèmic (51,4%).




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés