Publicat 21/04/2016 13:29

Empitjora la qualitat de l'aire a Catalunya el 2015

Presentación del anuario 2015 'La qualitat de l'aire a Catalunya'
EUROPA PRESS

BARCELONA, 21 abr. (EUROPA PRESS) -

La qualitat de l'aire a Catalunya ha empitjorat el 2015 respecte a l'any anterior, perquè ha augmentat la presència dels principals contaminants analitzats: diòxid de nitrogen (NO2), partícules en suspensió (PM10) i ozó troposfèric (O3), a la llum de l'anuari 'La qualitat de l'aire a Catalunya', elaborat per la Conselleria de Territori i Sostenibilitat.

En una roda de premsa aquest dijous de presentació de l'anuari, la secretària de Medi Ambient i Sostenibilitat de la Generalitat, Marta Subirà, acompanyada per la directora general de Qualitat Ambiental, Mercè Rius, ha afirmat que "la qualitat de l'aire en termes generals és bona", malgrat afectacions puntuals a l'Àrea Metropolitana de Barcelona.

En relació amb el NO2, s'ha respectat el valor límit horari, però s'ha sobrepassat el límit anual en estacions de l'Àrea Metropolitana de Barcelona amb un màxim de 56 micrograms per metre cúbic, mentre que el llindar permès és de 40, tot i que la mitjana catalana ha estat de 25 micrograms.

Sobre aquest compost, provocat pel dièsel i la gasolina, també ha incrementat el nombre de punts amb superacions respecte al 2014 --de 7 a 12--, a causa d'una pluviometria més baixa --el 2014 va ploure molt i s'han produït valors més baixos del normal, segons Rius--, i perquè hi ha un repunt de la mobilitat a causa de a la recuperació econòmica.

S'ha superat als barris de l'Eixample --56 micrograms--, Gràcia-Sant Gervasi --54--, Poblenou --45-- i Ciutadella --42--; a Badalona, Barberà del Vallès i Martorell --41--; a Terassa --47--; a Mollet del Vallès --46--; a Sant Andreu de la Barca --43--; a Sabadell --42--; a Montcada i Reixac --40--, i a Sant Adrià del Besòs --42--.

COTXES DIÈSEL

En relació amb les partícules en suspensió (PM), s'han complert els valors de PM2,5, però s'ha sobrepassat el valor límit anual i diari de PM10 per a la protecció de la salut humana amb una mitjana a Catalunya de 39 micrograms i un màxim de 85; respecte a l'any anterior s'ha produït un "lleuger increment".

"No és un problema únicament nostre, sinó de moltes ciutats europees. Ens juguen en contra les emissions dels cotxes dièsel", s'ha escudat la directora general, i ha criticat que la UE hagi allargat els límits d'emissions als fabricants de cotxes mentre sanciona les ciutats per superar els límits.

Catalunya té dos expedients oberts a la UE per incomplir els límits de PM10 i de NO2 que podrien acabar en multa, ja que totes les estacions haurien d'estar per sota dels 40 micrograms: "Sobre el primer no tindrem problemes i, respecte al segon, estem estancats nosaltres i altres ciutats europees", ha justificat Rius.

OZÓ TROPOSFÈRIC

Respecte a l'ozó (O3), s'ha incomplert el valor objectiu per a la protecció de la salut, per a la vegetació i el llindar d'informació, si bé no s'ha assolit el límit d'alerta: "L'ozó es forma a partir de l'òxid de nitrogen i si les condicions meteorològiques són bones", ha explicat Rius, que ha vinculat l'elevada presència d'aquest contaminant als països del sud.

Els valors d'ozó s'han superat en un total de 115 hores el 2015, repartides entre 17 estacions --de les 50 en les quals es mesura el O3--, mentre que en el període anterior només es van superar en cinc hores.

APOSTAR PEL TRANSPORT PÚBLIC

Preguntada per l'estancament de la qualitat de l'aire, Rius ha manifestat que el Govern està portant a terme mesures per millorar el transport públic, com l'ampliació de l'L9, la creació de noves estacions a Sabadell i Terrassa, beneficiar els vehicles més nets als peatges de la Generalitat i l'extensió dels punts de recàrrega per a cotxes elèctrics.

"Estem en un punt en el qual pot haver un canvi important. S'estan alineant totes les voluntats per fer un canvi transformador", ha assegurat Subirà, i ha recordat la creació de les taules de qualitat ambiental de Tarragona i Barcelona amb grups de treball específics per combatre la contaminació.

Les dades s'han recollit de 127 punts de mesura amb 652 equips automàtics i 461 manuals, distribuïts en 81 municipis, amb una concentració important en la conurbació de Barcelona --formada per uns 40 municipis--, i també a Tarragona "pel seu component industrial", segons ha detallat Mercè Rius.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés