Actualitzat 09/12/2016 12:13

Descobreixen un nou mecanisme contra els bacteris resistents als antibiòtics

Bacterias, resistencia fármaco, antibióticos
UB

BARCELONA, 9 des. (EUROPA PRESS) -

Investigadors de la Universitat de Barcelona (UB) han descobert un nou mecanisme que podria servir com a diana terapèutica contra els bacteris resistents als antibiòtics, ha informat aquest divendres el centre en un comunicat.

El treball, publicat en la revista 'Nature Communications', descriu com la proteïna TomB, que actua com a antitoxina, destrueix una altra proteïna que quan és massa abundant és tòxica per als bacteris.

El nou sistema està implicat en la regulació de les biopel·lícules, comunitats de bacteris que participen en el 80% de les infeccions bacterianes en éssers humans i que confereixen resistència als antibiòtics.

Segons els investigadors del treball, liderat per Miquel Pons, catedràtic de Química Orgànica i director del Grup d'Investigació de Ressonància Magnètica Nuclear de Biomolècules (BioNMR), "inhibir aquest mecanisme podria ajudar a frenar aquesta resistència".

En l'estudi també hi han participat investigadors de l'Institut de Recerca Biomèdica (IRB) de Barcelona, la Universitat Estatal de Pennsilvània i la Universitat de Göteborg.

Els sistemes toxina-antitoxina són mecanismes comuns de regulació de les comunitats bacterianes, i habitualment l'antitoxina està unida a la toxina i així evita la seva toxicitat.

En determinades condicions, l'antitoxina es destrueix i la toxina actua i atura el creixement o mata el bacteri: "El sistema que hem descobert actua per un mecanisme totalment diferent".

"La toxina només és tòxica quan augmenta la concentració, i només ho és per als bacteris que no tenen accés a l'aire", ja que l'antitoxina utilitza l'aire per destruir la toxina, segons l'investigador del BioNMR Oriol Marimón i primer autor de l'estudi.

PROTEÏNES ASSOCIADES AL CÀNCER

L'estudi s'ha centrat en proteïnes 'Escherichia coli' i 'Yersinia', però aquest sistema de regulació també és present a més microorganismes, molts d'ells patògens: "El mecanisme químic pel qual l'antitoxina utilitza directament l'oxigen de l'aire tot i que és desconegut".

Tot i això, estudiar-lo podria ajudar a descobrir més exemples en altres àmbits relacionats amb la salut humana, cosa que els investigadors del treball ja estan estudiant en proteïnes associades al càncer, segons ha destacat Miquel Pons.