Publicat 01/04/2015 13:28

Descobreixen un mecanisme de comunicació física entre cèl·lules que promou la metàstasi

Xavier Trepat (Ibec) Enric Banda (Obra Social La Caixa) Josep Samitier (Ibec)
EUROPA PRESS

És la primera vegada que s'apliquen lleis físiques i no bioquímiques per entendre aquest procés

BARCELONA, 1 abr. (EUROPA PRESS) -

Un estudi de l'Institut de Bioenginyeria de Catalunya (Ibec) impulsat per l'Obra Social La Caixa ha permès descobrir un nou mecanisme de comunicació cel·lular basat en lleis físiques que promou la metàstasi en càncer.

La troballa, publicada a la revista 'Nature Cell Biology', ha estat presentada aquest dimecres en roda de premsa per l'investigador principal, Xavier Trepat; el director de l'Ibec, Josep Samitier, i el director de l'Àrea de Ciència i Medi Ambient de l'Obra Social La Caixa, Enric Banda.

El descobriment ha estat possible gràcies a la combinació de nanotecnologia, matemàtica i biologia molecular, i suposa una "revolució" perquè és la primera vegada que es tracta d'entendre com funciona la metàstasi des del punt de vista de la física i la bioquímica, ha explicat Trepat.

A través de lleis físiques de forces, els investigadors han detectat dues molècules --'E-cadherina' i 'P-cadherina'-- que són presents en el càncer de mama més agressiu, i han descobert que ajuden les cèl·lules canceroses a avançar i conquistar nous teixits.

"Aquestes molècules actuen com a sensors i donen a les cèl·lules la capacitat de controlar la velocitat i la distància del seu moviment", element clau per a la metàstasi, ha afegit Trepat, que ha destacat la importància de començar a investigar el càncer des de les teories físiques.

PÈRDUA DE COMUNICACIÓ

El creixement i expansió dels tumors es deu a una pèrdua de comunicació entre les cèl·lules, cosa que tradicionalment s'havia atribuït a aspectes purament bioquímics: "Aquest estudi posa en qüestió aquesta visió tradicional i treballa en la idea que la comunicació física entre les cèl·lules és tan important com la química".

Els investigadors han utilitzat cèl·lules epitelials de mama per a l'estudi, tot i que Trepat ha avançat que "la majoria de càncers epitelials segurament continuaran el mateix funcionament físic", per la qual cosa Trepat ha animat a obrir investigacions en aquest sentit.

De moment, l'equip de Trepat ha començat a buscar dianes terapèutiques per a les dues molècules descobertes juntament amb el Center Research UK de Londres, amb el qual estan investigant en ratolins el que passa quan les inhibeixes.

A més, ha explicat que el descobriment basat en lleis físiques "pot tenir moltes aplicacions més enllà del càncer, com l'Alzheimer i moltes malalties inflamatòries cròniques", i ha destacat que la física té la mateixa importància que la química en aquests processos.

PATENT DE NANOTECNOLOGIA

Trepat ha explicat que per poder portar a terme aquesta troballa, l'Ibec ha patentat una tecnologia per mesurar les forces de les cèl·lules, cosa que han desenvolupat al costat de la Universitat de Harvard i que ha permès descobrir que una cèl·lula efectua una força d'un 'nanonewton', una unitat 100.000 vegades més petita que el pes d'un mosquit.

A més, l'Ibec ha tingut el suport de la Universitat Rovira i Virgili (URV) i la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), que han desenvolupat noves estratègies experimentals per poder aplicar les lleis físiques al funcionament cel·lular.