Actualitzat 09/08/2016 09:40

Descobreixen un interruptor molecular "crucial" per a la conservació de les cèl·lules mare

Imagen del estudio del CRG en una planaria
CRG

Podria permetre avançar en mètodes de medicina regenerativa

BARCELONA, 9 ago. (EUROPA PRESS) -

Investigadors catalans han descobert un interruptor molecular que dóna lloc a diferents versions de gens i que podria ser "crucial" per a la conservació de les cèl·lules mare de totes les espècies, des de les més simples als humans, i la seva comprensió podria permetre avançar en mètodes de medicina regenerativa.

L'estudi, a càrrec del Centre de Regulació Genòmica (CRG) de Barcelona i publicat en la revista 'eLife', es va centrar en els patrons d'activitat dels gens en les cèl·lules mare de les planàries, cucs simples amb una gran capacitat d'autoregeneració.

Van descobrir que aquests cucs "barregen i encaixen" certes parts dels seus gens de formes específiques, un procés conegut com a 'tall i enllaç' --en anglès 'alternative splicing'--, i l'anàlisi de les cèl·lules que s'havien diferenciat en més específiques va revelar una barreja de diferents parts de gens.

Els investigadors van detectar dues famílies de molècules --CELF i MBNL-- que, com si es tractés d'un "interruptor de 'ying i yang'", permeten que les cèl·lules s'alternin entre diferents tipus de patrons de 'tall i enllaç': les molècules CELF guien els patrons vinculats a la regeneració de cèl·lules mare, mentre que les MBNL afavoreixen la diferenciació de les cèl·lules.

L'estudi se sustenta en les investigacions prèvies sobre les cèl·lules mare de les planàries del cap de grup, Manuel Irimia, i ha comptat amb la col·laboració del Centre Max Delbruck de Medicina Molecular (MDC) d'Alemanya i de la Universitat de Toronto.

Prèviament, els científics havien descobert certes proteïnes, anomenades factors de transcripció, que són importants per a la conservació de cèl·lules mare embrionàries en mamífers.

Tot i això, aquestes molècules específiques no desenvolupen les mateixes funcions en les cèl·lules d'organismes invertebrats, com són les planàries, que es van separar dels ancestres dels mamífers fa 600 milions d'anys, fet que suggereix que són relativament noves en termes evolutius.

MEDICINA REGENERATIVA

El fet que aquest tipus de mecanisme de 'tall i enllaç' existeixi a través d'un ampli espectre evolutiu "suggereix que és molt antic" i que pot ser tan important com els factors de transcripció per proporcionar propietats úniques a les cèl·lules mare animals, segons Irimia, ha explicat en un comunicat el CRG.

"La comprensió sobre com aquest interruptor de 'yin i yang' es transforma i activa patrons específics de 'tall i enllaç' algun dia podria donar com a resultat mètodes millorats per generar i diferenciar cèl·lules mare, que podrien usar-se en medicina regenerativa", ha afirmat Irimia.