Publicat 27/03/2016 12:36

Creixen un 55% les primeres visites d'adolescents per TDAH a centres de salut mental

Augmenta un 5% el tractament farmacològic en joves i baixa en nens

BARCELONA, 27 març (EUROPA PRESS) -

Les primeres visites ateses en centres de salut mental infantil i juvenil (CSMIJ) del sistema sanitari públic català per trastorns de dèficit d'atenció i hiperactivitat (TDAH) d'adolescents entre 12 i 17 anys van augmentar un 55,2% entre 2010 i 2014.

Segons dades de la Conselleria de Salut, consultades per Europa Press, les primeres visites ateses en aquest grup d'edat per TDAH van passar de 939 el 2010 a 1.458 el 2014, i les de menors de 12 anys, van augmentar però menys, un 10%: de 2.071 el 2010 a 2.285 el 2014.

Els pacients de TDAH tractats amb fàrmacs a càrrec de la xarxa sanitària pública catalana van ascendir un 5,2% en els joves en un any --de 10.149 el 2013 a 10.680 el 2014, mentre que el tractament farmacològic es va reduir gairebé un 6% en el cas dels menors de 12 anys.

En declaracions a Europa Press, el psicòleg clínic José Ramón Ubieto, ha sostingut que "cada vegada més, escola, pediatres i famílies anomenen TDAH a dificultats i malestars infantils", raó per la qual acudeixen als CSMIJ perquè confirmin aquesta sospita, fet que pot resultar en un diagnòstic simplista.

Ubieto, autor del llibre 'TDAH. Parlar amb el cos' sobre la subjectivitat del procés de comprendre aquest trastorn: "El TDAH és la primera manera d'anomenar una dificultat que té el nostre fill a l'escola, sense parar-nos a pensar en un problema conductual o d'adaptació en comptes d'una malaltia".

Segons ell, la diferència del nombre de visites entre joves i nens es deu al fet que l'adolescència és un moment més delicat a nivell educatiu perquè és molt més complicat establir cert ordre a classe: "L'escola ha deixat en mans de la psicologia i la psiquiatria problemes que són educatius".

RELACIÓ AMB LES NOVES TECNOLOGIES

El psicòleg ha alertat del risc que suposa un diagnòstic de TDAH emmascarat amb un problema educatiu perquè es responsabilitza l'adolescent, fet que llança el missatge "no ha de fer res perquè té una malaltia".

També ha relacionat l'augment d'aquestes dificultats amb l'aparició dels mòbils intel·ligents, videojocs i internet perquè ofereixen una gran quantitat d'estímuls: "La nostra societat és hiperactiva: estàs mirant la televisió, 'whatsappejant' i jugant amb la consola".

ENTRE EL 5% I EL 10% DELS ADOLESCENTS

Segons la Conselleria de Salut, entre el 5% i el 10% dels menors de 18 anys pateix aquest trastorn, i els casos atesos als CSMIJ van passar de representar un 14,84% el 2008 a un 23,46% el 2013 --13.738 joves--.

El TDAH és un trastorn d'origen neurobiològic que comença durant la infància i comporta un patró persistent de conductes de desatenció, hiperactivitat i impulsivitat --o una combinació--, que condicionen les funcions bàsiques de l'activitat diària, com l'aprenentatge o les relacions socials.

Segons Salut, el TDAH s'associa amb freqüència a altres trastorns com els d'aprenentatge, el trastorn oposicionista desafiant o de conducta, d'estat d'ànim, l'ansietat o l'autisme, per la qual cosa "és important un diagnòstic vàlid i específic del trastorn", diferenciat de la comorbiditat.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés