Publicat 07/07/2016 12:43

Administracions i entitats veuen complementari crear una llista d'usuaris vulnerables

El presidente de la Taula del Tercer Sector, Oriol Illa
EUROPA PRESS

Demanen "proactivitat" a les subministradores per combatre la pobresa energètica

BARCELONA, 7 jul. (EUROPA PRESS) -

La proposta d'un registre d'usuaris vulnerables es concep com un mecanisme "complementari" en el paquet de mesures contra la pobresa energètica per a administracions i entitats catalanes, consultades per Europa Press, que han demanat proactivitat i coresponsabilitat a les empreses de subministraments bàsics.

La Generalitat, l'Ajuntament de Barcelona, la Taula del Tercer Sector Social i l'Aliança Contra la Pobresa Energètica (APE) han reconegut que una base de dades de persones vulnerables compartida podria agilitar la gestió, però creuen que caldria estudiar-se el projecte perquè no vulneri la protecció de dades ni substitueixi la comunicació entre agents.

Aquest dimarts, Gas Natural Fenosa va proposar un registre d'usuaris per millorar la gestió dels tràmits i la detecció de persones en situació de vulnerabilitat energètica, amb dades de les administracions i serveis socials compartits amb el sector privat.

LLEI 24/2015

Fonts de la Conselleria d'Empresa de la Generalitat han assenyalat que aquesta podria estudiar-se com una solució més, garantint la protecció de dades, i han demanat que es posin sobre la taula altres requisits de la normativa abans de signar qualsevol acord.

Han destacat que la Llei 24/2015 sobre pobresa energètica recull que les empreses subministradores han d'"aportar solucions", ja sigui amb diners a fons perdut per ajudar famílies vulnerables o amb descomptes significatius en les tarifes, i han demanat a les companyies que operen a Catalunya que compleixin els requisits del text.

El president de la Taula del Tercer Sector, Oriol Illa, ha manifestat a Europa Press que el llistat hauria de ser coparticipatiu, amb decisions compartides entre administracions, empreses i entitats socials, i amb "transparència".

Ha lamentat que el dret als subministraments bàsics a Espanya està bonificat en lloc de "garantit", com pretenia un decret del Codi de Consum català anul·lat parcialment pel Tribunal Constitucional (TC), i ha apostat per evitar que les companyies tinguin capacitat unilateral per tallar els subministraments, tot i que és un objectiu que queda molt lluny.

La tinent d'alcalde de Drets Socials de Barcelona, Laia Ortiz, ha explicat que les xifres que té el consistori d'usuaris de serveis socials no inclouen totes les persones vulnerables, per la qual cosa aquest registre "no pot eximir" la responsabilitat de les empreses d'informar regularment sobre els talls, i ha obert la porta al fet que el llistat sigui consultat només per administracions.

Ortiz també ha demanat a les empreses que donin a conèixer els drets que protegeix aquesta Llei en les seves comunicacions amb els clients, i ha coincidit amb la portaveu de l'APE, Maria Campuzano, que no es compleix aquest mecanisme.

TALLS DEL SUBMINISTRAMENT

L'APE i entitats de la Taula --com la federació Ecas--, apunten que algunes empreses no compleixen el procediment conegut com a principi de precaució, que requereix a les empreses demanar als serveis socials un informe per determinar si la família es troba en una situació de risc residencial, abans de fer un tall de subministraments.

Des de la Generalitat han apuntat que, en la mesura que les denúncies que reben sobre aquests incompliments són poques i "puntuals", entenen que sí que se segueix aquest procediment de precaució, i han instat a denunciar els casos en els quals no es faci.

En concret, l'Agència Catalana del Consum ha rebut 185 denúncies per talls injustificats, que han derivat en 98 propostes de procediments sancionadors i 33 expedients informatius.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés