Actualitzat 22/10/2014 14:35

Abel Folk rescata la "sensació" de la primera lectura de 'L'última trobada' de Sándor Márai

El Teatre Romea de Barcelona
Foto: EUROPA PRESS

BARCELONA, 22 Oct. (EUROPA PRESS)

 L'actor i director Abel Folk ha volgut recuperar amb 'L'última trobada' la sensació de la primera vegada que va llegir la novel·la homònima de Sándor Márai, una història sobre l'amistat, la lleialtat, l'amor i el dolor, que es podrà veure al teatre Romea a partir d'aquest dissabte.

   "Al llegir-la, em va provocar una emoció molt serena, doncs té una forma de treballar les emocions que no és efervescent i intensa en el moment, si no més pesant, et va deixant un pòsit", ha descrit Folk sobre aquest primer contacte amb la novel·la en el qual s'ha basat per concebre el muntatge.

   'L'última trobada', adaptada al format teatral per Christopher Hampton, presenta uns personatges als qui "els han tret el terra", estan desubicats, i busquen aquella gran veritat pròpia que cadascun ens preguntem durant la nostra vida, i que necessiten arribar a saber per morir, ha relatat Folk.

   L'obra narra un triangle amorós que acaba en conflicte, "que hauria estat una tragèdia en cas de resoldre's l'endemà, però Márai té l'astúcia de separar-los durant 41 anys, quan el temps ha fet el seu treball: com diu l'autor el dolor i la còlera s'esvaeixen amb els anys", ha explicat Folk.

   És un text reflexiu, molt intel·lectual, on Márai té l'astúcia d'introduir un element de thriller i d'intriga, doncs "no hi ha acció física, però sí a nivell intel·lectual i els espectadors tenen moltes ganes de veure què passa", en concret amb el personatge de la dona que completa el triangle.

AMOR, DOLOR I AMISTAT

   Henrik, el protagonista, parla del seu propi dolor amb humor, és capaç de distanciar-se de si mateix i riure's del sofriment, segurament gràcies als anys que han passat, i Folk ha volgut mantenir aquest humor no banal de Márai, així com la seva forma necessita i pausada de tractar les emocions, sense caure en melodrames o recursos fàcils.

   L'actor Jordi Brau --company de l'Institut del Teatre de Folk, que ho ha qualificat com "el millor actor de doblatge que ha sentit"--, completa la parella teatral encarnant Konrad, l'amic de Henrik.

   "Sempre perdem les persones que volem, si no ets capaç de suportar aquest dolor, ets un fracàs com ésser humà": aquesta és la quarta frase de la funció, i l'ha citat l'actriu Rosa Novell, que dóna vida a la majordoma del castell de Henrik.

   Aquest personatge femení ha passat tota la seva vida amb Henrik, i el coneix fins al punt de convertir-se en algú "més important que la seva pròpia mare".

   "Necessitava una gran actriu", ha declarat Folk respecte a la seva elecció de Rosa Novell, que ja coneixia l'autor perquè havia actuat en 'La dona justa', i que s'ha mostrat molt feliç de tornar als escenaris.

   L'escenògraf Paco Azorín, que "té un currículum que fa por", ha fet broma Folk, s'encarrega de crear l'espai escènic, en un muntatge que pretén incloure molt al públic, on no hi ha quarta paret segons han descrit, que comença quan arriba el primer espectador i que inclou una petita 'gamberrada' anacrònica.

   Folk ha confessat que es va sentir molt identificat amb els dos personatges de la novel·la, molt a prop conceptual, filosòfica i humanament de l'obra: "Si no l'hagués llegit, l'hauria escrit jo", ha fet broma.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés