Actualitzat 14/09/2016 13:21

El 35% d'accidents mortals en les vies catalanes a l'estiu han estat per una distracció

Conseller J.Jané, E.Domènech (SCT), comisario M.Esquius
EUROPA PRESS

El 20% de víctimes mortals no portaven el cinturó de seguretat

BARCELONA, 14 set. (EUROPA PRESS) -

El 35% dels accidents mortals ocorreguts a les carreteres catalanes del 21 de juny a l'11 de setembre van tenir com a causa principal una distracció i al 38% dels casos el conductor anava sol, ha destacat aquest dimecres en roda de premsa el conseller d'Interior de la Generalitat, Jordi Jané.

Ha lamentat que els conductors es distreuen massa, pel que ha qualificat de causa letal les distraccions al volant, i més concretament respecte a l'ús del mòbil: "El mòbil és igual a mort. Agafar el mòbil quan es condueix té un resultat letal".

Aquest estiu hi ha hagut 36 morts a les carreteres catalanes, 13 menys que l'any passat, cosa que representa un 27% menys, i l'autopista AP-7 és la via que ha concentrat més morts, amb de cinc.

Per al conseller, que analitza les dades evitant l'"autocomplaença", molts d'aquests accidents es poden evitar, i han realitzat campanyes publicitàries dures per canviar el comportament dels conductors.

"L'evolució no és negativa, però continua havent accidents mortals que són evitables", i ha destacat que posaran tots els esforços per a conscienciar la gent d'evitar les distraccions, moltes d'elles causades per l'ús del telèfon mòbil o dispositius de navegació.

En aquest període hi ha hagut 252 ferits de gravetat en accident, un 2% menys que l'estiu anterior, i pel que fa a accidents mortals, han estat 34 respecte dels 46 de l'any passat, un 26% menys.

12 MOTORISTES

Del total de víctimes mortals, 12 eren motoristes, una dada que segons Jané "preocupa", perquè es tracta d'un terç del total de víctimes, i en canvi no ha mort cap ciclista.

Per demarcacions, el descens més accentuat de la sinistralitat ha estat a Lleida, d'un 43%, seguit de Tarragona, amb un 36%, mentre que a Girona hi ha hagut una víctima mortal més i a Barcelona s'ha passat d'11 víctimes en 2015 a nou aquest estiu.

SEGURETAT PASSIVA

Del total de morts, un 20% no portaven lloc el cinturó de seguretat, i la majoria eren conductors: "Una xifra molt alta que ens interpel·la a tots".

Davant d'aquest escenari, el conseller ha reflexionat: "Al 2016 posar-se el cinturó hauria de ser de manera automàtica a l'apujar al cotxe, davant o darrere", ja que és un element essencial de prevenció per salvar vides.

En aquest sentit, ha puntualitzat que aquest percentatge tan elevat del 20% no pot traslladar-se al conjunt de les persones que circulen: "Estic convençut que el nivell d'ús del cinturó és més elevat. El que és cert és que no portar-lo pot haver contribuït a no evitar una mort en aquest cas".

Respecte al casc, dels 12 motoristes morts un d'ells no ho portava lloc o ho tenia mal lligat, i sobre la incidència de l'alcohol en els accidents, sol ha ofert dades dels ferits de gravetat en espera de tenir la dels conductors: el 9,8% de ferits de gravetat va donar positiu en alcohol.

Les carreteres amb accidents més greus han estat la AP-7 amb cinc morts, seguida de l'Eix Noguera-Berguedà --la C-26--, amb quatre, i altres vies que han tingut dos morts són l'Eix Transversal -la C-25--, la C-63 i la N-340.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés