Actualitzat 03/08/2015 17:47

Així està Rio de Janeiro quan falta un any per als Jocs Olímpics

La contaminació de la badia de Guanabara és el principal problema pendent

   Rio de Janeiro, 3 Ag.. (Notimérica) -

Rio de Janeiro arrenca ja l'esprint final amb vista als Jocs Olímpics, que començaran el 5 d'agost de l'any que ve; fins aleshores la ciutat té per davant una cursa d'obstacles en la qual haurà de concloure a corre-cuita desenes d'instal·lacions esportives, noves línies de metro i de tramvia, i intentar netejar la contaminadíssima badia de Guanabara.

   El president del Comitè Olímpic Internacional, Thomas Bach, va assegurar fa poc que tot i que "no hi ha temps a perdre" la ciutat s'està preparant bé: han quedat enrere els dies en els quals els responsables del COI deien que els preparatius de Rio eren els pitjors de la història; ara hi ha més tranquil·litat als despatxos.

   I és que l'alcalde de Rio, Eduardo Paes, sol citar el seu homòleg Pasqual Maragall, artífex de l'èxit de Barcelona 92, després d'assegurar que és la ciutat la que ha d'aprofitar-se dels Jocs i no al revés. Per això també sol dir que aquestes olimpíades seran les del "llegat", per la forta empremta que deixaran a la ciutat.

   Després dels Jocs els carioques gaudiran de 14 quilòmetres més de metro i d'un modern tramvia al centre, a més de més de cent nous quilòmetres de carrils exclusius per a autobusos que milloraran considerablement la mobilitat als suburbis de la ciutat. L'aeroport internacional Tom Jobim s'està ampliant i es crearan 17.000 noves places hoteleres.

   El centre, i en especial la regió portuària -rebatejada com 'Porto Maravilha'-- serà el verdader escenari de la transformació de Rio, tot i que no rebrà cap competició esportiva. Per on abans passava un viaducte i milers de cotxes sorgirà un bulevard amb jardins al costat de la badia de Guanabara, a més de museus, centres comercials, oficines i noves residències.

   Segons l'Ajuntament, els Jocs de Rio costaran 38.200 milions de reals (11.000 milions de dòlars) --menys que els de Londres 2012-- i estaran sufragats en gran part (57%) per la iniciativa privada, tot i que en realitat la despesa total només se sabrà després del macroesdeveniment esportiu, doncs el pressupost varia constantment i el Tribunal de Comptes de la Unió (TCU) ja ha alertat que hi ha sobrecostos en alguns projectes.

L'OMBRA DE PETROBRAS I LA CONTAMINACIÓ DE LA BADIA

   "Existeix un Brasil dels lladres de Petrobras, però hi ha un Brasil de gent seriosa que fa les coses en el termini i en el cost, un Brasil que sap planejar", assegurava l'alcalde Paes fa poc en una entrevista a 'Notimérica'; tot i que la veritat és que diverses de les empreses encarregades de les obres olímpiques, com Odebrecht, Queiroz Galvão o Andrade Gutierrez, s'han vist esquitxades de ple en l'escàndol de corrupció de Petrobras.

   Evitar que els seus actuals problemes amb la Justícia afectin el calendari d'obres és un dels principals reptes de l'organització dels Jocs; l'altra és la descontaminació de la badia de Guanabara, que albergarà les proves de vela malgrat que ecologistes, científics i federacions internacionals de vela han alertat dels perills de competir en aquestes aigües.

   La setmana passada un estudi de la Universitat de Novo Hamburgo encarregat per Associated Press (AP) confirmava que les aigües de la badia, però també la de la platja de Copacabana -seu del triatló- i de la llacuna Rodrigo de Freitas -escenari del rem-, presenten "nivells perillosament alts de virus i bacteris d'aigües residuals" que podrien posar en perill la salut dels atletes.

   Una de les promeses estrella de Rio quan va presentar la seva candidatura al COI per ser la ciutat escollida va ser netejar el 80% de la badia abans dels Jocs, però l'autoritat competent, el Govern de l'Estat de Rio, ja ha reconegut que no podrà complir aquest objectiu; ara les iniciatives es limiten a instal·lar barreres de plàstic a la desembocadura dels rius perquè com a mínim no arribin al mar les escombraries flotant.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés