Actualitzat 31/03/2017 04:09

El transvasament de la marca de fabricant a la de distribució destrueix 53.600 llocs de feina a Espanya

L'Estat ha deixat d'ingressar 967 milions en impostos

BARCELONA, 21 nov. (EUROPA PRESS) -

El transvasament de la marca de fabricant, que utilitza més d'un milió de persones, a la marca de distribució ha suposat entre 2008 i 2014 la destrucció de 53.600 llocs de feina a Espanya, malgrat el repunt registrat el 2011.

Aquesta és una de les principals conclusions de l'estudi 'Impacte econòmic i social de les Marques de Fabricant', elaborat per ESADE Brand Institute i que té com a objectiu quantificar el paper dels fabricants com a motor de creixement i generació de valor per als mercats i la societat.

Segons aquest estudi, presentat pel president de Promarca, Ignacio Larracoechea, i la professora del Departament de Direcció de Màrqueting d'ESADE, Ana Varela, el transvasament també ha motivat que les marques de fabricant hagin reduït la contribució en impostos a l'Estat, que ha deixat d'ingressar 967 milions d'euros en els últims tres anys.

Malgrat aquesta caiguda, les marques de fabricant segueixen aportant més de 9.000 milions d'euros en impostos, fet que suposa el 5,7% del total tributat i cinc vegades més que les marques de distribució.

Varela també ha destacat que, com a conseqüència del transvasament, també s'ha produït una desinversió neta en recerca i desenvolupament de 133 milions, un 37,7% menys sobre el valor inicial.

I és que les marques de fabricant suposen un 76% de la inversió total en aquest concepte, mentre que les de distribució representen el 24% restant, i tot i que les marques de distribució han augmentat les vendes, aquest repunt no es tradueix en inversions més grans en R+D.

Així, les marques de fabricant van aportar 12 vegades més valor el 2014 als béns i serveis durant el procés productiu que les empreses proveïdores de marques de distribució, si bé el transvasament des de la marca de fabricant cap a la marca de la distribució ha comportat retallades en partides com la feina, els impostos i la inversió en R+D.

LES EXPORTACIONS COM A SORTIDA

Entre 2008 i 2014, la indústria de gran consum ha registrat una pèrdua de valor afegit de 1.803 milions d'euros, tot i que les marques de fabricant suposen una contribució del 7,4% del PIB, quatre vegades més que les de distribució.

Per fer front a l'alentiment de les vendes a Espanya, les marques del gran consum han apostat pels mercats exteriors, cosa que els ha permès incrementar l'aportació al PIB 1,1 punts, amb la qual cosa han arribat al 9% --7,4% fabricant i 1,6% distribució--, ja que sense les exportacions el pes sobre el total del PIB es reduiria en les marques de fabricant, i se situaria en el 4,9%, mentre que les de distribució es mantindrien en un 1,6%.

Segons l'estudi, si la indústria del gran consum ha mantingut la competitivitat és gràcies a les marques de fabricant, ja que suposen un de cada nou béns exportats per Espanya.

Els últims anys, el creixement de les exportacions de les marques de fabricant ha estat constant, i ha augmentat en gairebé 6.000 milions d'euros durant el període 2010-2014, amb la qual cosa ha arribat al 92% de les exportacions del sector i un 10,9% del total exportat per Espanya.

MÉS PROTECCIÓ

En declaracions als mitjans, Larracoechea ha explicat que el consum s'ha desplaçat durant la crisi, però les grans marques també han sabut adaptar-se a la conjuntura amb grans promocions i descomptes en la segona unitat, per exemple, i han seguit apostant per la innovació, ja que el 90% dels productes nous dels lineals vénen de marques de fabricant.

Preguntat sobre si les marques de fabricant haurien d'estar més ben protegides davant dels productes de les marques blanques, ha sostingut que el distribuïdor reclama amb nou mesos d'antelació als fabricants els nous productes: "Es tracta d'informació privilegiada que el distribuïdor no hauria d'utilitzar per a la seva marca. És una pràctica inacceptable".

Sobre el fet que primeres marques també produeixen per a les marques de distribuïdors, no ha entrat a valorar l'estratègia de cada operador, però ha indicat que només el 9% dels productes de marca blanca que es troben en els lineals dels supermercats són fabricats per marques líders.

Promarca és una associació que engloba la major part dels fabricants de marques líders d'alimentació, begudes, drogueria i perfumeria d'Espanya, i Larracoechea ha indicat que preveu que el conjunt d'empreses associades facturin uns 24.000 milions d'euros aquest 2016, un 2% més que l'any passat.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés