Actualitzat 12/12/2016 18:18

El transport públic de Barcelona congela tarifes i crea un títol per a episodis contaminants

Ada Colau, Jesús María Barrientos y Carles Mundó en la comisión de desahucios
EUROPA PRESS

Govern, Barcelona i AMB exigeixen a l'Estat més compromís i assumir deu milions eL 2017

BARCELONA, 12 Des. (EUROPA PRESS) -

El president de la Generalitat, Carles Puigdemont, ha anunciat aquest dilluns que el Govern, l'Ajuntament de Barcelona i l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) han acordat congelar les tarifes del sistema de transport públic metropolità de Barcelona amb vista al 2017, i també crear una targeta per a episodis de contaminació i ampliar la gratuïtat de la T12 fins a 16 anys, un any més que actualment.

També facilitaran l'accés als aturats al transport públic, als quals oferiran una T-Mes a preu semblant al d'una T10 --uns deu euros-- si tenen ingressos inferiors o iguals al salari mínim interprofessional, han explicat aquest dilluns en una compareixença l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau; el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, i el vicepresident de Mobilitat de l'AMB, Antoni Poveda, al costat de Puigdemont després de reunir-se en la Generalitat.

La targeta dissenyada per als episodis de contaminació costarà 1,8 euros per a dos viatges que hauran de realitzar-se el mateix dia pensats per a usuaris no habituals, amb l'objectiu d'oferir alternatives, perquè en aquests episodis ambientals "s'hauran de fer restriccions d'accés del trànsit privat", ha advertit el conseller.

Puigdemont ha destacat que aquestes i altres mesures provocaran un increment del cost del sistema de transport públic en 20 milions d'euros, que assumiran les administracions perquè no repercuteixin als ciutadans, i ha exigit al Govern espanyol que "assumeixi la part que li tocaria", que ha detallat que seria de deu milions, la meitat del total.

Colau ha explicat que han enviat una carta al ministre d'Hisenda, Cristóbal Montoro, en què demanen que Govern espanyol incrementar la seva aportació al finançament del transport públic i inverteixi aquests deu milions per garantir la sostenibilitat del sistema, i ha exigit que l'Estat augmenti la seva aportació per als pròxims anys.

"Amb vista al 2018, per actualitzar inversions, reclamem 147 milions. Que dels actuals 98 milions passi a 108 milions el 2017, i que el 2018 pugi a 147 milions", ha exigit l'alcaldessa, qui ha recordat que els Estats s'han compromès a promoure el transport públic per combatre la contaminació.

Poveda ha destacat que, des de l'AMB, fan "una reclamació a l'administració general de l'Estat per recuperar quantitats retallades i que s'impliqui més en el finançament del transport públic", assumpte que requereix una llei per facilitar l'estabilitat, segons el també alcalde de Sant Joan Despí.

Rull ha reclamat al Govern espanyol que aporti quantitats similars a les quals assumeix a la Comunitat de Madrid i inclogui en el sistema integral 13 comarques i no les set actuals --no preveu Anoia, Bages, Berguedà, Osona, Moianès i Ripollès--, i ha reclamat que "pugui haver transferències estables" i previsibles de l'Estat.

CARTA A MONTORO

La carta, signada per Rull, Poveda i la regidora de Mobilitat de Barcelona, Mercedes Vidal, destaca que les tres administracions --que formen el Consell d'Administració de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Barcelona-- estan preocupades per la sostenibilitat del sistema i advoquen per elaborar una llei de finançament del transport públic que compti amb suport territorial i polític.

Destaca que la Generalitat ha augmentat la seva aportació entre 2008 i 2016, passant de 225 a 350 milions; l'Ajuntament ha pujat de 89 a 128 milions, i l'AMB, de 71 a 108, mentre que l'aportació de l'Estat ha disminuït en el mateix període, passant de 173 milions a 98, davant del que exigeixen una "recuperació progressiva de les aportacions".

RÈCORD DE VIATGERS

Rull ha destacat que, en els vuit primers mesos d'aquest any, el sistema metropolità de Barcelona ha batut un "rècord històric d'utilització del transport públic", per al que és imprescindible que es presti un servei de qualitat, alguna cosa que requereix un esforç de primer ordre que assumeixen les administracions catalanes, en les seves paraules.

Poveda ha recordat que han congelat tarifes els últims tres anys i que el 2014 han aprovat també rebaixar la T10 un 3%, després del que ha defensat que aquest acord és "bàsic per facilitar la mobilitat de la ciutadania", i ha destacat que es cobrirà tota l'etapa d'escolarització obligatòria amb l'ampliació dels beneficiaris de la T12.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés