Actualitzat 01/12/2016 15:49

La TMZ, la primera terminal marítima d'interior amb capacitat ferroviària amb control de temperatura

Santisteve, Ibáñez y Xiste Cambra en ampliación TMZ
EUROPA PRESS

SARAGOSSA/BARCELONA, 1 des. (EUROPA PRESS) -

La Terminal Marítima de Saragossa (TMZ) es converteix en la primera infraestructura d'interior d'aquestes característiques després d'una inversió de 4,8 milions d'euros per augmentar la seva capacitat en un 67% que inclou càrrega i transport ferroviari, que a més incorpora control de temperatura que permet mantenir a cada moment la cadena de fred (reefer).

Aquest augment de la capacitat de la terminal suposa l'ampliació de 35.000 metres quadrats de platja de maniobra per a contenidors i altres 15.000 metres quadrats per a l'estora de contenidors buits que s'incorporen a l'activitat diària.

Alhora, s'ha renovat la zona operativa ferroviària mitjançant la construcció de dues noves vies estotjades sobre formigó en placa d'una longitud que ronda els 550 metres.

L'ampliació comporta també l'extensió de l'àrea de recepció i expedició en 220 metres i la construcció d'una nova via auxiliar per al material rodant. L'actuació es completa amb aparcament de 9.000 metres quadrats a l'entrada de la terminal per gestionar el tràfic de camions pel carrer principal de Mercazaragoza.

La nova ampliació a l'apartador privat de la TMZ permet carregar i descarregar tres trens simultàniament i tenir quatre trens llestos per a la seva sortida.

La presentació d'aquestes noves instal·lacions ha tingut lloc després d'una reunió del consell d'administració de la TMZ format pel seu president i alcalde de Saragossa, Pedro Santisteve, el conseller delegat de TMZ i director general de Mercazaragoza, Constancio Ibáñez; al costat del conseller de TMZ Services, Miguel Ángel Duro, i també ha participat el president del port de Barcelona, Sixte Cambra.

Precisament, el Port de Barcelona és el principal punt de connexió de la TMZ per donar sortida als productes a països d'Europa sobretot i actualment circulen 22 trens setmanals entre els quals quatre són de temperatura controlada, ha indicat Constancio Ibáñez, qui ha destacat que la "UE és el gran receptor del producte espanyol".

Constancio Ibáñez ha relatat que un objectiu és augmentar el transport a Bilbao, ja que actualment hi ha tres trens setmanals però cap amb control de la temperatura i per aconseguir-ho es precisen infraestructures.

Ha subratllat que augmentar les connexions amb el port de Bilbao permetria portar productes al Regne Unit, països nòrdics, Benelux i oest de França "amb un clar component agroalimentari per donar sortida a productes peribles tant de l'horta valenciana com d'Aragó, Navarra i La Rioja.

Constancio Ibáñez ha apuntat la dada que "si fins ara es mou un 20% de mercaderies agroalimentàries, amb la infraestructura reefer es podria arribar a un 50% de peribles en uns quatre o cinc anys".

En la seva intervenció ha avançat que la incorporació de trens amb control de temperatura en la TMZ "ha animat" les empreses càrnies Grup Jorge i Valls Companys a "fer amuntegament de terreny", que ha xifrat en 10.000 metres quadrats a la zona de fred per "centralitzar les seves exportacions a l'est d'Europa. "Aquest és l'objectiu a seguir", ha subratllat.

El director general de Mercazaragoza ha indicat que la situació estratègica de Saragossa el converteixen en una plataforma agroalimentària que ha comparat amb la de Perpinyà (França) que és una plataforma de destí de productes dins de la UE i amb magatzems d'aprovisionament.

"A Saragossa hem creat una infraestructura amb component ferroviari i zona de magatzems per mantenir la cadena de fred, a més de sala de desfer i escorxador per fer un Perpinyà a l'altre costat dels Pirineus", ha comparat Ibáñez.

En roda de premsa, Constancio Ibáñez ha emfatitzat que "tenir-nos que fer del producte perible amb control de la temperatura el que ja hem fet en càrrega general" per tornar a apuntar al Port de Bilbao com sortida cap al nord d'Europa i també cap a mercats asiàtics, com la Xina, ha afegit l'alcalde, que també ha citat el nord d'Àfrica (Marroc).

Així, Pedro Santisteve ha destacat que l'ampliació d'aquesta infraestructura augmenta la capacitat exportadora de producte fresc als mercats del món i ha animat a aconseguir-ho després d'exposar que en càrrega general s'han passat de les 5.000 TEU el 2001 quan comença l'activitat de la TMZ a les 300.000 TEU de l'any passat.

La TEU és una unitat de mesura presa de l'anglès (Twenty-foot Equivalent Unit) que s'utilitza per representar la capacitat del transport marítim i s'expressa en contenidors.

Santisteve s'ha referit també a la sostenibilitat del transport ferroviari front al carreter, ja que amb aquesta ampliació s'evita que circulin menys de 7.000 camions a l'any, amb la consegüent reducció d'emissions de CO2.

Sobre aquesta qüestió, ha informat que alguns estudis estimen que si es passés de la carretera al ferrocarril el 50 % de tots els transports d'aliments de més de 300 quilòmetres es reduiria l'impacte ambienten fins a en un 4,5 %. "Nosaltres som de la forma de pensar que des del local es pot contribuir a reduir l'escalfament global del planeta", ha dit.

En un altre ordre de coses ha assegurat que l'ampliació de l'escorxador a Mercazaragoza estaria operativa el 2018 després d'assenyalar que "hi ha estudis tècnics i ja s'ha començat a adequar la maquinària a l'espai que hi ha".

DINAMITZAR L'ECONOMIA

El president del port de Barcelona, Sixte Cambra, ha mostrat la seva satisfacció perquè s'incrementa "de manera important" l'activitat de la TMZ amb enclavament barceloní i altres ports per canalitzar els productes peribles i preservar la cadena de fred.

Cambra ha precisat que aquesta ampliació comportés alhora dinamitzar l'activitat econòmica amb una internacionalització de l'economia i "aquest projecte compleix aquest objectiu".

Ha deixat clar que la satisfacció que li produeix aquest projecte de la TMZ està en el fet que "generarà una gran contribució a la internacionalització de l'economia d'Aragó i no només per al Port de Barcelona perquè també es potencia l'economia d'Aragó, ja que s'internacionalitza l'àrea d'influència del Port de Barcelona i espero que segueixi creixent tot l'àrea".

COL·LABORACIÓ PÚBLIC-PRIVADA

Per la seva banda, la consellera d'Economia del Govern d'Aragó, Marta Gastón, ha dit que la TMZ "obre un camí al futur desenvolupament d'aquesta plataforma i a més genera connectivitat" i ha traslladat les seves felicitacions a tots els col·lectius que integren la TMZ, de la qual l'executiu autonòmic té el 20%.

Gastón ha recalcat que "es marca un model a seguir que s'obre amb una nova fita per als productes ramaders i agroalimentaris" al disposar de control de temperatura i no trencar la cadena de fred.

Finalment, ha emfatitzat que aquesta ampliació de la TMZ és un "bon exemple de col·laboració públic-privada no sol per vendre més productes aragonesos, sinó per exigir la reivindicació de connectivitat perquè el tren viu una trista realitat i cal posar-ho on mereix perquè la TMZ sigui motor de desenvolupament en les pròximes dècades".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés