Actualitzat 22/03/2016 12:15

El Suprem anul·la una multa de Competència a Gas Natural Fenosa pel 'switching' de clients

Gas Natural Fenosa reduce un 19,5% su beneficio semestral, hasta 751 millones
EUROPA PRESS

MADRID, 22 març (EUROPA PRESS) -

La secció tercera de la sala contenciosa administrativa del Tribunal Suprem ha anul·lat una sanció de 620.000 euros imposada el 2011 per l'extinta Comissió Nacional de la Competència (CNC) a Gas Natural Fenosa per pràctiques relacionades amb el canvi de comercialitzadora d'energia, conegut com a 'switching'.

En la sentència, que té data de principis de març, el Suprem dóna la raó a Gas Natural Fenosa davant d'una fallada anterior de l'Audiència Nacional i considera que, com argumenta l'empresa, la presentació d'una gravació telefònica no era suficient per fer un canvi de subministrador, com a mínim en el període comprès entre el 2007 i el 2009.

La nova decisió judicial posa fi a un enfrontament entre empreses elèctriques iniciat el 2007, quan Gas Natural Fenosa es va negar a facilitar a Iberdrola el canvi de comercialitzadora de 399 clients perquè l'únic suport presentat per sol·licitar-lo era el consentiment en gravacions telefòniques dels usuaris.

Com en aquell moment la regulació no era prou clara sobre la base documental per propiciar el 'switching', Gas Natural Fenosa va rebutjar els canvis i va mantenir aquesta posició fins al 2010, moment en el qual la normativa sí que va acceptar inequívocament les gravacions com a material suficient.

Malgrat que el procediment ja no és actualment fruit de controvèrsia, Gas Natural Fenosa i Iberdrola van mantenir un enfrontament judicial sobre el canvi de subministrador entre juliol del 2007 i maig del 2009, en què la CNC va donar la raó a la segona d'aquestes dues empreses i va multar la primera.

En la seva sentència, el Suprem recorda que, el juliol del 2007, Gas Natural Distribución va denegar les sol·licituds d'accés realitzades per Iberdrola, "ja que de les cintes de gravacions sonores remeses no es garanteix l'autenticitat, ni la identificació fiable del peticionari de l'accés, ni la integritat del contingut d'allò manifestat, així com el moment de la seva emissió i recepció".

Després dels arguments presentats per Iberdrola, Gas Natural es va emparar en un informe de la Comissió Nacional d'Energia (CNE) en què s'indicava que "el consentiment verbal del consumidor no està previst actualment en els procediments de canvi de subministrador de la normativa gasista".

SITUACIÓ NORMALITZADA

El febrer del 2010, el Govern espanyol va aprovar el Reial decret 104/2010, i a partir d'aquest moment Gas Natural Fenosa ja va informar Iberdrola que les seves empreses distribuïdores "atendran les sol·licituds de canvi de subministrador que li dirigeixin en les condicions reglamentàriament establertes, per tal que la mateixa s'acompanyi en suport electrònic la documentació o gravació telefònica que acrediti" que es compta amb la "voluntat inequívoca del client per sol·licitar el canvi".

Davant dels tribunals, la companyia presidida per Salvador Gabarró ha argumentat que la contractació telefònica no estava permesa abans de l'entrada en vigor del Reial decret 104/2010 i que aquesta és la norma que per primera vegada recull la possibilitat de recollir la conformitat expressa per a un canvi de subministrador mitjançant la contractació telefònica.

Al costat d'això, considera que es van vulnerar diversos principis legals en la sentència de l'Audiència Nacional, en què des del seu punt de vista s'aplica retroactivament la disposició final primera del Reial decret 104/2010, que és la que introdueix la modalitat de contractació telefònica.

POSICIÓ D'IBERDROLA I L'ESTAT

Durant el procés, tant Iberdrola com l'advocat de l'Estat van sostenir que l'acreditació de la conformitat del client mitjançant qualsevol mitjà admès en dret, particularment mitjançant l'entrega de les gravacions telefòniques corresponents en el cas de contractació telefònica, estava admesa des del primer reial decret que va regular aquesta activitat, el 1434/2002, i "sens cap dubte" des d'una ordre ministerial posterior del 2007, la 2039/2007.

"Conforme a la normativa vigent el juliol del 2007, data en la qual Gas Natural Distribución es va negar al canvi de subministrament sol·licitat, no es preveia el consentiment verbal del consumidor per al canvi de subministrament i podia raonablement interpretar-se que la gravació telefònica no garantia la identificació fiable del peticionari", assenyala per part seva el Suprem.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés