Publicat 20/04/2016 11:29

Roldán (AEB) adverteix que els clients hauran d'acostumar-se a pagar pels serveis bancaris

José María Roldán
EUROPA PRESS

MADRID, 20 abr. (EUROPA PRESS) -

El president de l'Associació Espanyola de la Banca (AEB), José María Roldán, ha advertit aquest dimecres que la pròxima dècada els clients "hauran d'acostumar-se a pagar de manera explícita" pels serveis bancaris que ara paguen de forma "menys transparent".

"Això no serà fàcil ni pacífic, com tampoc ho és a l'àmbit de la premsa o de les creacions intel·lectuals en cinema, en música o en literatura", ha reconegut durant la seva intervenció a la XXIII Trobada del sector financer organitzada per Deloitte, ABC i Societat de Taxació.

Des del seu punt de vista, d'aquí a deu anys el cobrament dels serveis prestats per la banca "serà normal, per molt que, de moment, les estratègies comercials d'atracció de clients basades en la gratuïtat de les comissions segueixin formant part de les eines de diferenciació d'algunes entitats que necessiten reforçar el seu atractiu a curt termini".

Roldán entén que pagant pels serveis es podrà comparar entre els diferents proveïdors --"probablement no tots bancaris"-- per decidir quin l'ofereix millor qualitat al menor cost.

En aquest sentit, ha insistit que el negoci bancari se centra en el finançament i en la transformació de terminis, però les entitats ofereixen, a més a més, una sèrie de serveis auxiliars, com serveis de pagament o de custòdia de valors, "als que l'usuari aprecia especialment la seguretat que l'ofereix la intervenció del seu banc en qualsevol transacció".

"Aquest factor de seguretat i de confiança del client al seu banc constitueix un element competitiu de primer ordre a favor de les entitats bancàries i en detriment dels nous operadors digitals que puguin sorgir en aquests àmbits", ha avançat.

Mirar enrere, el president de l'AEB ha recordat que, al passat, el cost d'aquests serveis per als bancs se subsumia en altres costos i es recuperava als marges d'interessos. "Tot i que el client no era conscient del cost que tenia per al banc l'oferta d'aquests serveis, això es compensava perquè aquesta aparent gratuïtat constituïa un element comercial molt potent", ha indicat.

Però "sota aquesta aparença de gratuïtat" s'estava carregant en marges un sobrepreu que, si l'hagués conegut, el client potser no l'hagués acceptat, ha afegit, i alhora ha subratllat que, a més a més, es produïen subsidis encreuats entre clients, a favor dels quals requerien de més serveis i en contra d'aquells amb menys necessitats.

Entén que si la repercussió d'aquests costos no s'evidencia de manera transparent, es dificulta la comparació entre entitats i l'avaluació de la qualitat del seu servei, de manera que es limita la "sana competència".

DIGITALITZACIÓ

Roldán ha advocat per regular el nou entorn digital ja que, de no fer-ho "no podria desenvolupar-se" i, si ho fes, seria "al marge de la legalitat". "És un risc que no podem córrer", ha alertat.

Des del seu punt de vista, aquest nou entorn regulador hauria de preveure la lluita contra el blanqueig o la protecció de l'inversor i l'extensió de les garanties actuals per al client bancari al nou món financer.

També s'ha preguntat si "el poc àgil sistema regulador de la UE, amb la Comissió, el Consell, el Parlament i la transposició nacional de Directives en Lleis, està preparat per donar resposta a aquest món tan dinàmic i canviant".

Finalment, Roldán ha indicat que als pròxims temps es podrà veure com els desenvolupaments 'fintech' tenen capacitat per competir amb èxit amb els bancs i que els clients cada vegada abandonen més els canals tradicionals a favor de les noves opcions telemàtiques.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés