Publicat 30/10/2014 12:44

El Port de Barcelona demana més llibertat de gestió i de tarifes per ser més competitiu

Puerto de Barcelona
EUROPA PRESS

Sixte Cambra preveu un rècord històric amb un milió de TEU aquest 2014

BARCELONA, 30 oct. (EUROPA PRESS) -

El president del Port de Barcelona, Sixte Cambra, ha insistit aquest dijous en la necessitat que els ports espanyols tinguin més llibertat de gestió i també a l'hora de fixar les tarifes per ser més competitius.

En un esmorzar informatiu de PwC, s'ha mostrat preocupat per l'"amenaça" que representa el model portuari actual espanyol per la seva rigidesa perquè deixa a les autoritats portuàries molt poc marge de maniobra.

"Ens preocupa molt que el sistema portuari en què estem integrats representi un model massa rígid. No tenim llibertat per fixar tarifes per a l'activitat portuària", ha dit, i ha afegit que el marge de les autoritats portuàries es limita a gestionar la política de bonificacions, també molt rígida.

Un altre aspecte que el preocupa és l'autonomia de gestió: "Gairebé la totalitat de projectes rellevants que impulsem han de passar per un informe vinculant previ de Ports de l'Estat. El nostre pla d'empresa l'elaborem nosaltres, però l'ha d'aprovar també Ports de l'Estat".

Segons l'Autoritat Portuària de Barcelona, aquest fet resta competitivitat als ports espanyols respecte dels del nord d'Europa, com Rotterdam, Anvers i Hamburg, que no formen part de cap model nacional i que, per tant, tenen una estructura molt més descentralitzada.

MERCADERIES

El Port de Barcelona preveu finalitzar octubre amb un augment a l'acumulat de tones totals de l'any del 8%, i fins al setembre el tràfic de contenidors va augmentar un 7%.

"Es pot afirmar que el 2014 es batrà el rècord històric de comerç internacional del port amb el moment de màxima internacionalització de l'economia de la nostra història", ha dit.

El volum de contenidors d'importació i exportació va aconseguir igualar al 2013 el rècord històric del 2007, ja que es van encaminar 973.000 TEU. Si bé el 2007 més del 60% van ser importacions, el 2013 van ser les exportacions les que van superar el 60%.

Aquest any es preveu superar el milió de TEU amb una composició en què les exportacions suposin un 56% i les importacions un 44%.

AUGMENTAR 'HINTERLAND'

Un altre objectiu de Cambra és seguir augmentant la seva àrea d'influència --'hinterland'-- a través d'una millor connectivitat amb els mercats europeus, el que passa per desenvolupar el Corredor Mediterrani: "El nostre repte consisteix en assegurar més tràfics".

"Realitzem una aposta ferroviària decidida. Som l'únic port espanyol connectat en ample internacional amb Europa", ha dit Cambra, i ha indicat que, mentre la quota ferroviària de contenidors que entraven o sortien del recinte era del 2,5% el 2006, es preveu arribar al 12% aquest any.

Ha incidit que els fluixos de trànsit més importants són els que es donen entre Àsia i Europa i entre Amèrica i Àsia; però el 70% del trànsit que ve d'Àsia entra pel nord d'Europa i el 30% restant pel Mediterrani, pel que és necessari canviar aquests percentatges a una proporció de 60% i 40%, respectivament.

FONS D'ACCESSIBILITAT TERRESTRE

Sobre el Fons d'Accessibilitat Terrestre Portuària, Cambra ha valorat que el Ministeri de Foment s'hagi mostrat receptiu i hagi aprovat el fons, si bé no ha incorporat a la normativa com es desenvoluparà.

Per a això, el Port, juntament amb la Conselleria de Territori de la Generalitat, ha elaborat una proposta --que Cambra no ha revelat-- que s'està estudiant i es tractarà a una reunió amb Foment en les pròximes setmanes.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés