Actualitzat 04/09/2016 10:45

La T-Mobilitat endarrereix la seva implantació a 2017 i es presentarà al MWC

El conseller de Territorio y Sostenibilidad, Josep Rull
EUROPA PRESS

Rull: "La T-Mobilitat és l'expressió més ambiciosa de la 'smart mobility"

BARCELONA, 4 set. (EUROPA PRESS) -

La T-Mobilitat, el nou sistema tarifari integrat basat en la tecnologia de validació sense contacte que permetrà passar de la banda magnètica al xip, es començarà a implantar finalment a Barcelona i les sis corones metropolitanes en 2017, malgrat que es preveia que fora una realitat en 2016, i s'estendrà al conjunt de Catalunya en 2018.

Així ho ha dit en una entrevista d'Europa Press el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Josep Rull: "Es tracta de l'aposta tecnològica més important que es farà en el conjunt d'Europa en transport públic".

Per aquesta raó, Generalitat, Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i Ajuntament de Barcelona faran una presentació pública al Mobile Word Congress (MWC), del qual la pròxima edició es farà del 27 de febrer al 2 de març de 2017 al recinte Gran Via de Fira de Barcelona, a L'Hospitalet de Llobregat (Barcelona).

"A Catalunya existeix una aposta de primer ordre per la 'smart mobility', i la T-Mobilitat és l'expressió més ambiciosa de la 'smart mobility' en el conjunt d'Europa", ha assegurat el conseller.

Malgrat el retard en la seva posada en marxa, els usuaris sí podran veure aquest 2016 la instal·lació de la nova maquinària a l'entrada de les estacions, i la T-Mobilitat conviurà amb els títols actuals durant un temps per facilitar a l'usuari el canvi tecnològic.

El desplegament d'aquest nou títol va aixecar recels entre entitats d'usuaris com Stop Pujades o Promoció del Transport Públic (PTP) pel que fa a la gestió de les dades i el manteniment de la privacitat dels usuaris per part de l'operador privat SOC Mobilitat, en què s'integra el consorci format per CaixaBank, Fujitsu, Indra i Marfina, l'adjudicatari del contracte.

El contracte, d'entre 13 i 15 anys, es va adjudicar en 2014 per 58,1 milions d'euros que es destinaran a implementar la maquinària i el programari necessaris per llançar la T-Mobilitat en totes les empreses de transport públic que formen part del sistema tarifari integrat, si bé l'ATM tindrà el control i la propietat del sistema.

Part del retard en la implantació d'aquest nou sistema es deu al fet que Generalitat, ATM i Ajuntament de Barcelona han renegociat un acord per introduir modificacions que millorin el control públic del projecte, de manera que l'administració tindrà la definició del sistema tarifari, la xarxa de comercialització i l'explotació i control de les bases de dades en el marc d'una governança intel·ligent.

Es preveu que el consorci liderat per CaixaBank percebrà entre 22 i 25 milions d'euros anuals per una inversió inicial de 70 milions --per a màquines de venda i validadors--, ja que cobraria 0,0197 cèntims de l'administració per cada validació que es realitzi.

La T-Mobilitat substituirà els 84 abonaments actuals (14 tipus de títols per sis zones de transport) i la seva tecnologia 'contactless' incorpora un xip electrònic que es podrà implantar en la pròpia targeta i en altres suports com rellotges, polseres, roba i en telèfons mòbils que disposin de la tecnologia Near Field Communication (NFC).

PREU ADAPTAT A LA MOBILITAT

Així, els usuaris de l'àrea de Barcelona ja no hauran de portar diferents targetes en funció de les zones o dels viatges que prevegin fer, sinó que el preu del transport estarà adaptat a la mobilitat de cada ciutadà de manera que es premiarà la recurrència: el preu del viatge és més barat quants més desplaçaments es facin.

El sistema manté les bonificacions socials per a famílies nombroses, monoparentals, jubilats i desocupats, i permet conèixer el perfil de l'usuari de transport, que disposarà d'un registre i un accés directe al seu compte.

A més, s'introduirà una validació a la sortida en tots els modus interurbans per tenir constància de l'origen i destí del viatge fet per l'usuari amb l'objectiu de disposar de més dades per adequar l'oferta a la demanda de mobilitat real: "Potser estiguem parlant d'una de les majors 'big data' de Catalunya", ha finalitzat el conseller.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés