Actualitzat 26/06/2017 22:36

La meitat de contractes d'obra de l'AVE a França van variar el seu preu inicial, incrementant-se un 11%

AVE a París
RENFE

   MADRID, 26 juny (EUROPA PRESS) -

   La meitat dels contractes d'obra analitzats pel Tribunal de Comptes de l'AVE a França des de Barcelona van sofrir una variació del seu preu inicial, amb un increment del preu de l'11,6%.

   Així ho ha manifestat el president d'aquest òrgan de fiscalització, Ramón Álvarez de Miranda, durant la seva intervenció aquest dilluns davant la Comissió Mixta (Congrés-Senat) per a les Relacions amb el Tribunal de Comptes a la Cambra baixa.

   En l'informe s'alertava de l'encariment del 18% en el tram Barcelona Sants-Figueres de la línia d'alta velocitat Madrid-Saragossa-Barcelona-Frontera Francesa, fins a costar 3.760 milions d'euros dels 3.185,8 milions adjudicats inicialment.

   Respecte als contractes d'obra, el Tribunal assenyala que les baixes ofertes en els contractes "eren molt elevades", però que en el 49% dels contractes analitzats es van aprovar modificats, la qual cosa va suposar un increment del preu de l'11,6%.

RESPONSABILITATS PENALS

   Segons ha exposat Álvarez de Miranda, en les obres de l'entorn de l'estació de la Sagrera "es van detectar importants diferències entre les obres realment executades i les certificades i abonades per import de 117 milions d'euros".

   Preguntat per diversos grups de l'oposició, el president del Tribunal ha assenyalat que el Ministeri Fiscal ha formulat peticions de responsabilitat penal per presumpta falsedat documental a Adif, i que en diferents jutjats d'instrucció de Barcelona s'estan investigant presumptes delictes de malversació de fons, suborn i falsedat documental.

   Álvarez de Miranda ha presentat davant diputats i senadors set informes de fiscalització sobre entitats públiques que guarden relació amb el transport i la construcció i explotació d'infraestructures, i entre les quals es trobaven, a més d'Adif, Aena, Aena Aeroports, Renfe-Operadora, FEVE o la Societat Estatal d'Infraestructures del Transport Terrestre (Seitsa).

   En la seva intervenció ha assenyalat que s'han obert diligències després de la fiscalització en Renfe Operadora, FEVE i Adif, sent la majoria arxivades a excepció de les esmentades en el cas de l'AVE fins a la frontera francesa i la construcció del centre de formació de FEVE.

   Les obres d'aquest centre de formació, projectat per a la ciutat d'Oviedo, no van arribar a iniciar-se, segons ha apuntat.

   En el seu informe de fiscalització va advertir que FEVE va assumir de forma "no justificada" diverses despeses d'administració, i que també va comprar un local d'oficines a Oviedo i dos edificis en León "per preus superiors als de mercat".

DISSOLUCIÓ DE LA SEITSA SI NO S'APROFITA

   Una altra de les qüestions traslladades a la Comissió per a Relacions amb el Tribunal de Comptes ha estat la del futur de la Societat Estatal d'Infraestructures del Transport Terrestre (Seitsa), de la qual l'òrgan fiscalizador adverteix una "activitat molt reduïda, sense augment significatiu de noves infraestructures i sense haver generat major aportació de finançament privat".

   "Tenint en compte la limitada rellevància de la seva activitat i els costos que genera el seu funcionament, se suggereix que s'adoptin mesurades per optimitzar els recursos assignats a la mateixa i, si això no és possible, que es procedeixi a la seva dissolució i extinció", ha manifestat Álvarez de Miranda.

   Per part del PSOE, la seva diputada Ana María Botella ha qüestionat que, malgrat la seva limitada activitat, les dietes dels seus consellers ascendissin el passat exercici fins als 123.000 euros, la qual cosa dividit entre els seus dotze membres suposa un repartiment de 10.800 euros per a cada conseller.

   Per això, Botella ha ironitzat que més que al nivell de responsabilitat dels seus consellers --"gairebé hi ha més que empleats", ha bromejat-- per acudir a les reunions del consell, ha apuntat al fet que suposa més una qüestió de l'"incentiu" previst.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés