Publicat 30/06/2016 18:00

John Romero, creador de Doom, una 'estrella de rock' a Gamelab

John Romero
WIKIMEDIA

MADRID, 30 juny (EDIZIONES/Portaltic) -

John Romero ha arribat al Gamelab com una estrella de rock: pel seu estil i pel que desperta quan passa. Ungles negres, melena envejable i algun crit de "li he tocat el pèl". Una estrella dels videojocs. Però no es desperta pensant que és el pare de Doom, que la seva creació va suposar una fita en el videojoc i es va convertir en el pare dels 'first person shooters'. "M'aixeco i em preparo per treballar, com tu i com tots", explica. Vint anys després no hi pensa, sinó que es disposa a seguir fent el que li agrada: tenir idees, crear jocs.

Vint anys després, Doom encara continua sent un videojoc d'èxit. Hi ha múltiples versions i adaptacions del joc per introduir la franquícia a les noves generacions i les noves tecnologies, tot i que no sempre amb èxit. Però Romero no és només Doom, és una trajectòria de trenta anys de desenvolupament de jocs d'èxit, entre els quals també hi ha Quake, per exemple. Per a ell, explica, totes les seves creacions són com fills als quals té afecte. "Potser hi ha alguns jocs amb els quals em sento menys identificat però em sento orgullós de tots", compte.

Per a Romero l'important són les idees. Idees que després es programen per fer realitat un joc, però és fonamental, explica, tenir una bona idea. Defensa els videojocs com a expressions artístiques i les noves tecnologies com les millors aliades de la creativitat. "Ara hi ha més creativitat perquè és més fàcil crear", explica després de preguntar-li si el disseny prima ara sobre les bones idees. "Abans havies de ser bon programador per fer un joc i era una gran barrera perquè només un grup molt petit de persones són capaços de fer un joc". Ara, tot i això, centenars de jocs 'indies' es creen cada dia gràcies a les bones idees, malgrat tenir un pressupost més petit que el de les multinacionals i apostar per vies de finançament no tan tradicionals com el 'crowdfunding'.

Jocs 'indies' i companyies petites tenen més dificultat per sortir cap a fora. Treballar en equips petits, explica el pare de Doom, és molt més divertit. Pots fer un crit quan tinguis algun dubte i algú et contestarà i resoldrà el dubte. En un equip petit els companys passen a ser amics i és, en definitiva, més divertit, insisteix Romero. Tot i això no tot són avantatges: les grans empreses inverteixen molts diners en màrqueting i arriben a tot el món, però els estudis petits han d'acudir a festivals, participar a premis i que la premsa en parli. "Les grans empreses inverteixen moltíssims diners per a màrqueting i poden vendre mig milió de còpies al dia", explica.

Tot ha canviat des que Romero va crear ID Software. "Tot ha anat a més: més ràpid, més bé i més gran. Hi ha més diners, més jugadors, més dispositius". Tot avança: la realitat virtual, la realitat augmentada. Però l'essència continua sent la mateixa i les idees continuen primant, amb jocs importants com Minecraft. Si John Romero tornés enrere vint anys, tot i això, començaria primer amb 'Tom Hall' i desglossaria els dos equips abans de treballar amb Quake: un equip de desenvolupament de motor i un altre de desenvolupament. "Això ens hauria evitat molts problemes", explica.

Darrere les seves passes hi ha el seu fill Donovan, d'onze anys. Donovan porta creant jocs des dels nou anys, amb el seu pare. Ell li explica que el més important és una bona idea, per sobre de tot. No es pot tenir una mala idea i perdre temps i diners per lluitar-hi, perquè no servirà per res. Amb només onze anys Donovan Romero ja treballa en el seu propi joc: l'últim mexicà dels Estats Units ha de sobreviure després de l'explosió de les bombes nuclears. I decideix anar-se'n al Canadà per continuar amb el negoci familiar, de tacos. Una idea que es fa real gràcies a la programació del petit de la família. "Aprendre a programar a través dels jocs és una motivació molt gran perquè pots veure el 'feedback' de manera immediata i mostra com és de fàcil fer aquests programes", explica John Romero. A més, afegeix, "espero que aviat els col·legis incloguin programes per ensenyar a programar però la majoria encara no ho fa". Al seu fill n'hi ha ensenyat ell amb ordres curtes perquè no s'avorreixi i continuï creant.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés