Actualitzat 20/12/2016 15:56

Un informe destaca la rendibilitat econòmica i ambiental de l'ecoinnovació empresarial

BARCELONA, 20 des. (EUROPA PRESS) -

L'ecoinnovació o aplicació de mesures sostenibles per a la innovació empresarial és una estratègia rendible per a les empreses i compatible amb la competitivitat, a més de millorar el medi ambient, segons el primer informe Outlook d'ecoinnovació i el seu potencial a Espanya.

El document, presentat aquest dimarts en roda de premsa, ha estat elaborat pel Laboratori d'Ecoinnovació --col·laboració de l'Obra Social La Caixa i la Fundació Fòrum Ambiental-- i recopila estudis internacionals afegint anàlisis propis i exemples d'empreses espanyoles que apliquen amb èxit l'ecoinnovació.

L'informe detalla quatre tendències principals --remanufactura, respecte ambiental en tota la cadena de subministrament i gestió del 'big data'-- que presenten "reptes dels quals el món empresarial no pot escapar", segons el membre del patronat del Fòrum Ambiental i exalcalde de Barcelona Jordi Hereu.

Ha assegurat que totes les empreses, sigui quin sigui la seva mida, poden aplicar aquestes mesures d'ecoinnovació, i que "la barrera és de mentalitat".

Hereu ha argumentat que el repte està a atrevir-se a redissenyar el servei i el producte i a posicionar-se al mercat com empresa verda, alguna cosa que cada vegada dóna més valor competitiu.

REMANUFACTURA I CADENES DE SUBMINISTRAMENT

La remanufactura consisteix a "reactualitzar" un producte al qual se li ha acabat el cicle de vida per poder tornar-lo a introduir al mercat, fet que permet reduir un 34% els costos de primeres matèries i energia i generar nous llocs de treball, a més d'evitar l'emissió de vuit milions de tones de CO2.

Espanya podria arribar a una facturació de 4.800 milions d'euros el 2030 en activitats remanufactureres, en especial en el sector aeronàutic i automobilístic, recull l'informe.

Hereu també ha destacat l'augment de l'exigència de requisits mediambientals per part dels consumidors, el que fa que les empreses exigeixin una actuació responsable amb el medi ambient a tota la cadena de subministrament, especialment en el sector agroalimentari.

La demanda del mercat assenyala que les empreses ja no basaran el seu model de negoci en la venda de productes sinó en l'oferta de paquets de serveis, una translació que a Espanya només s'ha produït al 5% de les empreses, molt per sota del panorama europeu, que ja té un 25%.

I és que els joves aposten menys per la possessió de productes i més pel gaudi mitjançant una contractació d'un servei temporal.

El baròmetre indica que les empreses que opten per la servitització presenten un creixement anual d'entre un 5% i un 10%, amb una reducció de costos per al client d'entre un 25% i un 30%.

Afegeix que l'extensió de la servitització a Espanya suposaria un increment anual de la xifra de negoci del sector manufacturer d'entre 4.500 i 11.300 milions.

Respecte al 'big data', permet a les empreses conèixer millor el mercat i saber quals són els seus avantatges i els seus errors, donant-los l'oportunitat de millorar la productivitat; cosa que es calcula que generarà fins a 14.000 milions addicionals de PIB a Espanya el 2020.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés