Actualitzat 30/03/2017 23:46

El Govern prepara un nou model de gestió per a vies d'alta capacitat

Rull reivindica l'ACA com a "punta de llança" per a la inversió pública

BARCELONA, 16 nov. (EUROPA PRESS) -

El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Josep Rull, ha anunciat aquest dimecres que el Govern està treballant en l'elaboració d'un nou model de gestió de les vies d'alta capacitat i del conjunt de la xarxa viària catalana.

Ho ha dit en la clausura de la sessió 'Infraestructures i equipaments: un nou model de gestió', organitzada per la Cambra Oficial de Contractistes d'Obres de Catalunya (CCOC).

El conseller preveu tenir definit aquest model en uns sis mesos i per a això s'estan mantenint reunions amb col·legis professionals, sindicats, patronals, universitats i grups parlamentaris.

Rull ha lamentat que el model actual de peatges suposa un greuge per a Catalunya respecte a Espanya i també per a algunes comarques catalanes en comparació d'altres: "Creiem que hi ha marge per superar-lo".

El conseller creu que la implantació de l'eurovinyeta seria "interessant", i ha apostat pel pagament per ús i per contaminació i per tenir en compte criteris de sostenibilitat i seguretat.

MODEL ACA

Ha reivindicat el sanejament de l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA), que ha passat d'un deute de 1.500 milions d'euros el 2010 a 90 milions, i ha sostingut que l'ACA "serà la punta de llança d'inversió", ja que gràcies al cànon de l'aigua s'obtindran recursos per a inversió pública.

En concret, Rull ha xifrat 25 milions aquest 2016, 50 el 2017, 114 el 2018 i creu que es podrien arribar als 150 milions d'euros el 2019: "Es tracta de poder fer obra nova sense hipoteques insalvables i buscant models de finançament saludables", ha dit en al·lusió als pagaments diferits, als quals la Conselleria ha de dedicar el 45% del pressupost.

El president de la CCOC, Joaquim Llansó, ha demanat a les administracions que les infraestructures es planifiquin a entre 10 i 15 anys vista, i que quedin "blindades dels cicles electorals", ha reclamat la creació de l'Agència d'Infraestructures de Catalunya, i ha traslladat el suport a Rull perquè Catalunya implanti l'eurovinyeta.

També han participat en la jornada la sotsdirectora general d'Abertis Autopistes Espanya, Anna Bonet; el secretari d'Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font; la tinent d'alcalde d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de Barcelona, Janet Sanz, i el president del Cercle d'Infraestructures, Pere Macias.

Bonet ha sostingut que un dels reptes que cal abordar són les autopistes del futur, amb nous actors com els vehicles elèctrics i sense conductor, i ha reclamat un nou model que s'ajusti a les directives europees a través d'un sistema tarifari harmònic per a tota la xarxa viària d'alta capacitat i que aporti els recursos necessaris per recuperar l'actual dèficit de conservació.

IMPOSTOS INDIRECTES PER A MOBILITAT

Font també ha apostat pel pagament per ús i per contaminació com a palanques de modernització que permetin obtenir més recursos per dedicar-los a la mobilitat: "Es tracta d'establir més impostos indirectes, com l'eurovinyeta, però que siguin transparents i traçables perquè el ciutadà sàpiga a què es destinen aquests recursos".

Sanz ha posat l'accent en una planificació d'infraestructures que també tingui en compte una perspectiva social, amb el ciutadà com a focus, i també l'ecològica, i ha posat com a exemple el treball entre l'Ajuntament de Barcelona i la Generalitat perquè la L9 de Metro arribi al barri de la Marina, "un barri que fins ara semblava territori de ningú".

Finalment, Macias ha reivindicat el dret del ciutadà a l'accessibilitat i no a la mobilitat, i ha apostat per innovacions reals que suposin noves fites de transport perquè el món actual és "un món caduc que ja no ens porta enlloc".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés