Actualitzat 15/12/2016 18:22

El Govern espanyol rescindeix divendres el contracte del túnel de l'AVE a França amb ACS i Eiffage

AVE, tren, vías, transporte, alta velocidad, viajar, estación
EUROPA PRESS

Espanya i França 'rescataran' la infraestructura

MADRID, 15 des. (EUROPA PRESS) -

El Consell de Ministres rescindirà previsiblement aquest divendres a ACS i Eiffage el contracte que van signar el 2003 per a la construcció i posterior explotació del túnel sota els Pirineus que connecta Espanya i França per AVE.

Els dos Estats 'rescataran' després aquesta infraestructura a través una societat conjunta participada per Adif i el seu homòleg francès, SNCF-Réseau.

La rescissió del contracte i l'assumpció del túnel per part dels Estats té lloc després que el mes de setembre passat TP Ferro, la companyia a través de la qual ACS i Eiffage van construir el túnel i el gestionaven, no superés el concurs de creditors en el qual estava immers des de feia un any i es veiés abocat a la liquidació.

La banca creditora no va acceptar el pla que les constructores van plantejar per reestructurar i abonar el deute de 557 milions d'euros que suporta el túnel d'aquest primer AVE transfronterer.

Una vegada que aquest divendres el Govern espanyol anul·li el contracte amb les constructores, dilluns que ve Espanya i França signaran a París l'acord pel qual els dos estats es faran càrrec de la infraestructura.

Per a això, Adif i el seu homòleg francès ja han constituït una empresa conjunta que s'anomena Línia Figueres Perpinyà (LFP), que serà la que assumeixi el túnel i la seva gestió.

En concret, aquesta companyia tindrà un tram d'AVE de 44,4 quilòmetres de longitud, que discorre entre Figueres i Perpinyà, i que inclou un túnel de 8,3 quilòmetres sota els Pirineus.

OBRA HISTÒRICA DE 1.000 MILIONS.

ACS i Eiffage, a través de TP Ferro, es van adjudicar el 2003 la construcció i posterior explotació durant cinquanta anys d'aquesta infraestructura, considerada una de les obres d'enginyeria civil més grans, que va suposar una inversió de 1.000 milions d'euros.

Els retards acumulats en la posada en servei del túnel i en la seva connexió amb la xarxa AVE dels dos països, així com el limitat trànsit de trens que registra, constitueixen les causes de la fallida de la concessió.

La liquidació i rescat de l'AVE transfronterer té lloc després que ACS i Eiffage hagin emprès els últims anys tres arbitratges internacionals per reclamar diferents quantitats a Espanya i França. Un d'ells el van perdre, l'altre va decaure i el tercer està pendent de resolució.

El túnel de l'AVE a França és una de les grans infraestructures públiques que han fet fallida els últims anys juntament amb un conjunt d'autopistes, diversos aeroports i el magatzem de gas Castor, entre d'altres.

De fet, Foment, a través d'Adif, assumeix la seva part en el túnel sota els Pirineus mentre treballa per en els pròxims mesos fer-se també càrrec de les autopistes en fallida.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés