Publicat 12/12/2016 12:00

Foment analitza fusionar Renfe i Adif per competir a la UE

AVE
TALGO

MADRID, 12 des. (EUROPA PRESS) -

El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, ha confirmat que ha "donat instruccions" per "analitzar i explorar" la fusió de Renfe i Adif amb la finalitat de configurar un grup d'empreses ferroviari "fort i competitiu" davant de l'obertura a la competència del transport de viatgers en tren a la UE a l'horitzó del 2020.

"He donat instruccions perquè s'estudiï si unificant Renfe i Adif podem ser més competitius", ha assegurat el ministre en declaracions a 'Los Desayunos de TVE' que recull Europa Press.

"Espanya ha d'estar forta i amb un projecte sòlid davant de la liberalització del sector el 2020", ha defensat De la Serna. "Tenim grans competidors, perquè Alemanya i França ja tenen 'holdings' ferroviaris sòlids que van a concentrar els seus esforços a ser més competitius", ha assegurat.

L'eventual fusió de Renfe i Adif en un grup d'empreses tindria així lloc més de deu anys després que el gener del 2005 se separessin en dues empreses diferents, per diferenciar la construcció i gestió de les vies del servei de transport en tren i com a primer pas per obrir el sector a la competència que llavors va començar en el tràfic de mercaderies.

A més de l'obertura del tràfic de passatgers en tren a competidors el 2020, l'actual conjuntura econòmica i financera d'Adif constitueix un altre dels factors que portarien a integrar les dues companyies ferroviàries públiques, segons apunten en fonts del sector.

SITUACIÓ ECONÒMICA d'Adif.

Actualment, Adif Alta Velocitat, la divisió d'Adif encarregada de la xarxa AVE, està en números vermells (va perdre 140 milions d'euros a la primera meitat de l'any) i suporta un endeutament de 14.575 milions d'euros.

Els ingressos de la companyia estan limitats gairebé exclusivament al cànon o peatge que cobra a Renfe per usar les vies i les estacions de tren, amb la finalitat d'amortitzar la inversió que realitza en la seva construcció i manteniment.

Actualment, Adif té obres d'AVE en marxa valorades en uns 12.500 milions d'euros, tot i que la licitació de noves tasques està en mínims històrics i moltes de les que estan en execució estan paralitzades per diferents problemes.

En canvi, Renfe preveu tancar el 2016 un segon any en beneficis després d'aconseguir el 2015 els primers guanys de la seva història. L'operadora registra aquestes dades gràcies a l'explotació de l'AVE, que encadena rècords anuals de viatgers des del 2013. A més, ha reduït el seu deute, que se situa per sota dels 5.000 milions.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés