Actualitzat 04/09/2016 11:24

Exportar a l'Àsia i ampliar el 'portfolio' de carns, reptes de la càrnia porcina catalana

Fábrica de embutidos, fuet, longaniza
LLUÍS CARRO /CASADEMONT

BARCELONA, 4 set. (EUROPA PRESS) -

Les empreses del sector carni porcí de Catalunya afronten com a principals reptes posicionar-se més i millor a l'Àsia, en el cas de les productores de carn, i augmentar el seu 'portfolio' a altres carns i aliments no carnis en el cas de les elaboradores, segons un informe de la Memòria Econòmica de Catalunya 2015 de la Cambra de Comerç de Barcelona.

L'informe, recollit per Europa Press, conclou que els productors de carn fresca i congelada necessiten guanyar pes a l'Àsia, penetrant sobretot en mercats 'horeca' i adaptant els seus productes als criteris de compra d'aquests clients, fet que podria comportar implantacions a l'estranger o guanyar dimensió per augmentar la capacitat comercial.

Pel que fa a les empreses elaboradores, indica que als països més desenvolupats caldrà millorar la imatge de la carn de porc i estar alerta de les innovacions de producte com els 'like meat' --semblen carn però estan fets amb proteïna vegetal--, i alhora s'han de plantejar augmentar el 'portfolio' a altres carns com el pollastre i el gall dindi i a altres productes alimentaris.

RADIOGRAFIA DEL SECTOR

El document constata que el sector carni porcí ha sabut esquivar la crisi gràcies a un augment de la seva participació en el comerç internacional, cosa que ha contribuït a incrementar la seva facturació en un 6,8% de mitjana anual entre 2008 i 2013.

Actualment, un 65% de la producció catalana de porcí s'exporta, fet que suposa que el 61% de les exportacions espanyoles de porcí tenen el seu origen a Catalunya, on aquest sector suposa el 75% del total de la producció càrnia.

A Catalunya hi ha prop de 600 empreses relacionades amb el negoci carni porcí, de les quals 200 són productores de carn fresca o congelada --escorxadors i sales d'especejament-- i 400 elaboradores, si bé les taxes de creixement anual de la facturació des del començament de la crisi són bastant superiors en el cas dels productors: 10,5% front a l'1,5% dels elaboradors.

La carn fresca i congelada representa el 85% del total de les exportacions del sector, amb una xifra de 1.750 milions d'euros, respecte dels 317 milions dels elaborats carnis; en el primer cas, el mercat nacional suposa el 52% de la facturació i, en el segon, el 87%.

Aquesta diferència es deu a una relativa facilitat per exportar 'commodities' fresques i congelades a països importadors com la Xina, Japó i Corea, mentre que els elaborats presenten una exportació més reduïda i més concentrada a Europa tenint en compte que són més pròxims als gustos i demanda occidental i presenten més dificultats per ser venuts en mercats on no hi ha una cultura de consum de curats i embotits o, en alguns casos, on hi ha una forta competència local.

NOVES TENDÈNCIES

Entre les tendències recents en el sector, l'informe destaca, a més del creixement del consum asiàtic, els canvis que s'estan produint entre els consumidors occidentals, que progressivament disminueixen el seu consum de carn a causa de recomanacions per part d'autoritats sanitàries com l'Organització Mundial de la Salut (OMS), fet que ha propiciat l'augment del consum de carns d'au i, en el futur, l'entrada de productes 'like meat', en els que a escala internacional s'estan invertint molts recursos.

Moltes empreses que tradicionalment s'havien dedicat al porc han ampliat el seu ventall de productes per oferir altres carns i, en altres països, els productors de carn han evolucionat cap a l'elaboració de plats preparats i elaborats carnis per a exportació, venent directament a supermercats i gran distribució.

Els elaboradors carnis, en canvi, han evolucionat cap al concepte d'empresa alimentària, sobretot a Itàlia, on han aprofitat algunes denominacions d'origen com el formatge i el vi per augmentar el seu dossier amb productes no carnis.

L'informe conclou que el sector està davant d'una nova etapa, en què treballar en la reducció dels costos operatius no serà suficient, sinó que les empreses hauran d'assumir un perfil més orientat al mercat, cosa que significa ser present en molts mercats i entendre la diferència entre ells per aconseguir un bon posicionament.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés