Actualitzat 15/09/2016 13:16

Espanya i França rescaten el túnel de l'AVE a França després de declarar-se en liquidació

AVE Barcelona-Figueres-Perpignan
TP FERRO

ACS i Eiffage deixen la connexió en mans de l'Estat amb un deute de 557 milions

MADRID/BARCELONA, 15 set. (EUROPA PRESS) -

Els Estats espanyol i francès rescataran conjuntament el túnel que connecta Espanya i França per AVE en declarar-se en liquidació TP Ferro, l'empresa privada participada per ACS i Eiffage que ho gestionava, després de no aconseguir un acord amb els bancs per a refinançar el deute de 557 milions d'euros que suporta la infraestructura.

Espanya i França, a través d'Adif i SNCF Réseau, les seves empreses públiques d'infraestructures ferroviàries, constituiran una societat conjunta per assumir la gestió de la connexió AVE transfronterer.

El grup presidit per Florentino Pérez i la constructora francesa han constatat el rebuig de la banca al pla de rescat que van proposar per a la infraestructura durant la junta de creditors celebrada a primera hora d'aquest dijous.

Així, TP Ferro no podrà superar el concurs de creditors que està immersa des de fa un any i el Jutjat Mercantil de Girona declararà en uns dies la liquidació de la societat.

ACS i Eiffage es retiraran de la gestió de la infraestructura, que primer assumirà l'administració concursal i, després, la societat pública hispano-francesa que es farà càrrec de la seva explotació "sota l'autoritat dels dos Estats".

Aquesta empresa pública assumirà a tots els treballadors del túnel i tindrà com a final "garantir la continuïtat del servei ferroviari entre Espanya i França amb les mateixes prestacions i nivell de seguretat i qualitat", perquè la connexió "creixi i es converteixi en el vector de desenvolupament socioeconòmic que hauria d'haver estat des de fa anys", segons indica TP Ferro en un comunicat.

La companyia d'ACS i Eiffage assegura haver "intentat fins a l'últim moment refinançar la concessió, intentant acostar posicions de les diferents posicions i explorant totes les solucions possibles".

OBRA HISTÒRICA DE 1.000 MILIONS

Les dues constructores, a través de TP Ferro, es van adjudicar en 2003 el contracte de construcció i posterior explotació del qual va constituir el primer tram d'AVE transfronterer, a més d'una de les majors obres mundials d'enginyeria civil.

La connexió, que va suposar una inversió de 1.000 milions d'euros, és un tram d'AVE de 44,4 quilòmetres de longitud, dels quals 8,3 quilòmetres corresponen a un túnel sota els Pirineus.

Per emprendre l'obra, ACS i Eiffage van acudir a la banca per aconseguir finançament de 400 milions, i els 600 milions restants van provenir de finançament públic aportada per Espanya, França i la UE.

El projecte es va dissenyar per recuperar la inversió amb el cànon que TP Ferro cobraria a cada tren que travessés el túnel, però el retard a connectar l'AVE espanyol amb el túnel, la falta de continuïtat de la xarxa d'Alta Velocitat francesa i l'escàs trànsit que registra constitueixen la causa del desequilibri econòmic i financer de la companyia.

Tot això va abocar TP Ferro al concurs, al qual es va acollir fa just un any, el setembre del 2015, i que finalment no ha superat.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés