Actualitzat 05/04/2017 09:33

Espanya i França activen un protocol per rescatar el túnel de l'AVE sota els Pirineus

Assumiran la infraestructura després d'entrar en liquidació la societat de ACS i Eiffage que la va construir i l'explotava

MADRID, 2 oct. (EUROPA PRESS) -

Espanya i França han posat en marxa un protocol per assumir conjuntament la gestió del túnel sota els Pirineus que uneix per AVE els dos països, perquè l'empresa de ACS i Eiffage que va construir la infraestructura i l'explotava va entrar fa unes quantes setmanes en liquidació amb un deute de 557 milions d'euros.

El protocol es va signar el mes de maig passat, davant de la previsió que la concessionària del túnel no superés el concurs de creditors que estava immersa des de fa un any.

Finalment, el pacte hispano-francès ha entrat en vigor el 21 de setembre, dies després que el 15 de setembre el Jutjat del Mercantil de Girona dictés la liquidació de la concessionària i una vegada que els dos Estats "han complert amb els procediments constitucionals que exigeix el pacte", segons dades oficials que recull Europa Press.

Així, en virtut del protocol, les empreses públiques gestores de les infraestructures ferroviàries dels dos països, Adif i SNCF Réseau, seran les que tindran l'encàrrec de gestionar el túnel de la primera connexió AVE entre Espanya i França.

Es tracta d'un supòsit que els dos Estats ja van recollir a l'acord que van signar en 1995 per promoure junts el contracte de concessió de la infraestructura.

"Si les parts contractants haguessin de substituir al concessionari, els gestors d'infraestructures ferroviàries espanyol i francès queden encomanats per elles per administrar la concessió en nom seu", indica l'acord.

Les condicions de l'explotació del túnel seran "les mateixes que estan en vigor en el moment de la terminació del contracte del concessionari", afegeixen.

UNA DE LES MÉS GRANS OBRES D'ENGINYERIA.

Aquest supòsit s'activa ara, en virtut del protocol signat pels dos països, per garantir la continuïtat del servei de la connexió davant de la fallida de TP Ferro, empresa conjunta d'ACS i Eiffage a la qual Espanya i França van adjudicar en 2003 la construcció i posterior explotació durant cinquanta anys del contracte de l'AVE transfronterer, una de les més grans obres d'enginyeria civil.

La connexió, que va suposar una inversió de 1.000 milions d'euros, és un tram d'AVE de 44,4 quilòmetres de longitud entre Figueres i Perpinyà, dels quals 8,3 quilòmetres corresponen a un túnel de doble direcció sota els Pirineus.

Per emprendre l'obra, ACS i Eiffage van acudir a la banca per aconseguir finançament de 400 milions. Els 600 milions restants van provenir de finançament públic aportada per Espanya, França i la UE.

El projecte es va dissenyar per recuperar la inversió amb el cànon que TP Ferro cobraven a cada tren que travessa el túnel.

Tot i això, el retard en conectar-lo amb la xarxa AU espanyola, la falta de continuïtat de la xarxa de TGV francesa i l'escàs trànsit que registra constitueixen la causa del desequilibri econòmic i financer de la companyia, que es va veure abocada al concurs en 2015 i finalment a la liquidació aquest passat mes de setembre.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés