Publicat 05/05/2016 16:36

Els partits prometen estalviar en publicitat exterior però discrepen en el 'mailing'

Urna electoral
EUROPA PRESS

Els minoritaris volen carregar sobre PP i PSOE el gruix de la retallada i els majoritaris prefereixen repartir l'estalvi entre tots

MADRID, 5 maig (EUROPA PRESS) -

Els partits amb representació parlamentària s'han compromès a rebaixar la despesa de publicitat exterior per a les eleccions generals del 26 de juny, cosa que es notarà en la reducció de tanques, cartells i banderes eals fanals, però han mostrat discrepàncies pel que fa a la quantia i abast de la retallada (si es rebaixa sobre el gastat el desembre o sobre el màxim legal), i pel que fa a l'enviament gratuït de propaganda electoral (si hi haurà o no 'mailing' conjunt o si es reduirà l'ajuda que paga l'Estat).

Així s'ha posat de manifest a la reunió que han mantingut representants de tots els grups parlamentaris del Congrés a instàncies d'UPN, el portaveu al Congrés del qual, Iñigo Alli, ha anunciat que la setmana que ve hi haurà una nova trobada per intentar signar un acord més concret.

L'Estat subvenciona els partits amb una quantitat per escó i vot obtingut a les eleccions, i a més es fa càrrec de l'enviament gratuït de propaganda electoral, conegut com a 'mailing', pagant una quantitat per elector (18 cèntims el desembre) als qui obtinguin grup parlamentari.

Quan el Ministeri d'Hisenda publiqui durant els pròxims dies les ajudes per escó i per vot que concedeixi, comunicarà també el límit de despesa subvencionable d'un partit per a aquestes eleccions, que s'aplica en funció de les candidatures que es presenten i que ronda els 13 milions d'euros per al conjunt del país. En aquesta mateixa ordre ministerial, que ha de publicar-se abans de dilluns, es recull l'import de les ajudes a l'enviament gratuït de propaganda electoral, que no computen per al límit de despesa.

ÉS UN MOMENT "EXCEPCIONAL"

Els partits coincideixen que, com que es tracta d'una repetició de les eleccions de desembre, aquesta campanya ha de ser més austera i comportar retallades. "És un moment excepcional i ens neguem que el fracàs dels polítics a l'hora de formar Govern el paguin els espanyols", ha subratllat Iñigo Alli.

Ara bé, és en intentar concretar aquesta rebaixa quan es posen de manifest les discrepàncies entre uns i altres. Uns, com Ciutadans i Podem, aposten per rebaixar el límit de despesa a la que ells ni s'aproximen, de manera que la retallada afectaria sobretot els majoritaris, i especialment el PP, que prefereix reduir la quantia que cadascun es va gastar al desembre.

Així, Podem, que a la campanya desembre només va gastar 2,2 milions d'euros, ha plantejat posar el límit de despesa a tres milions d'euros, fet que focalitzaria la retallada en el PP, el PSOE --que va gastar uns 9 milions--, i també a Ciutadans, que va pressupostar quatre milions el 20D.

Segundo González, responsable de Finances del partit morat, defensa la idea d'aplicar la rebaixa sobre el límit de despesa perquè si la retallada s'aplica de manera proporcional, "es castiga aquells partits que van fer bé les coses i van gastar menys el desembre, cosa que no incentiva l'estalvi".

Ciutadans no arriba a aquest percentatge i el que ha plantejat és rebaixar a la meitat el màxim de despesa de cada partit (una mica més de sis milions d'euros), fet que limitaria l'ajust a PP i PSOE. Aquesta retallada del 50% és "negociable", segons José Manuel Villegas, vicesecretari general de Ciutadans, però en tot cas no ha d'aplicar-se sobre el límit legal de despesa perquè és el que afecta per igual tots els partits. "L'acord entre cavallers ha de seguir amb aquesta igualtat", ha assenyalat.

També IU advoca per aplicar la retallada sobre el límit legal de despesa, de la mateixa manera que Compromís i ERC, que quantifiquen la retallada al 50%.

Des del PP, en canvi, recorden que el límit de despesa ja s'ha reduït un 15% el desembre en relació amb el 2011, i, en nom de la "igualtat", aposten per aplicar la retallada sobre el que cadascú va gastar en aquestes eleccions, que en el seu cas ja va ser una quantitat un 20% més baixa que quatre anys abans.

CAMPANYA SENSE TANQUES PUBLICITÀRIES

Fernando Martínez Maillo, vicesecretari d'Organització del PP, ha plantejat a la reunió una rebaixa del 30% sobre el gastat el desembre, cosa que segons la seva opinió gairebé s'aconseguiria prescindint de tota la publicitat exterior (tanques, cartells i banderes en fanals), que representa el 20% d'un pressupost de campanya. La resta sortiria de retallar l'organització de grans mítings i altres aspectes.

El PSOE també proposa una rebaixa del 30% sobre el gastat el desembre, ja que així, segons el senador Óscar López, s'aconseguiria un "retallada real de despesa" per als partits d'àmbit nacional. D'entrada els socialistes es comprometen a eliminar tota la publicitat exterior, tant el pagat (tanques) com el que no contracten els partits (les banderoles als fanals que posen els ajuntaments a la seva disposició). Per a Podem, eliminar la publicitat exterior és "adequat" però suposa un avanç "tímid".

Des del PNB, el portaveu parlamentari, Aitor Esteban, ha avisat que "no es poden plantejar les mateixes solucions per a situacions diferents", i ha recordat que aquells que no es presenten en tot el país tenen un límit diferent, el seu marge de maniobra és més baix i a més pateixen el handicap de no tenir la mateixa presència que els altres als mitjans de comunicació.

Per això, tant el PNB com ERC han posat èmfasi a compensar les minories garantint la presència als grans debats televisats, cosa que PP i PSOE no volien barrejar amb la campanya.

Pel que fa a l'enviament gratuït de propaganda electoral, conegut com a 'mailing', tant Ciutadans i Podem com Compromís, ERC i IU volen que, en comptes d'abonar aquesta ajuda a cadascun dels partits amb grups parlamentari, l'Estat organitzi un enviament comú de paperetes i sobres electorals, a l'estil del que es fa amb el vot per correu.

PP: EL MAILING ÚNIC ÉS IL·LEGAL I PERÒ CAR

Segons Podem, aquesta mesura permetria un estalvi de 16 milions, però tant el PP com el PSOE hi discrepen. Martínez Maillo ha recordat que a Espanya es presenten 1.300 candidatures, fet que suposa una mitjana de 12 per província, i que canviar el sistema sobre la marxa seria "il·legal" i fins i tot més car, per la qual cosa prefereix deixar-ho com està. "Hi ha un problema d'il·legalitat, d'operativitat, i creiem que és més car", resumeix.

El PSOE no dóna suport al 'mailing' únic i el que proposa és rebaixar 15 cèntims la subvenció que atorga l'Estat i que l'última vegada es va situar en 18 cèntims per elector. El PP recorda que aquesta ajuda ja es va rebaixar el desembre en relació amb el 2011, quan era de 22 cèntims, però estaria disposat a estudiar una reducció, aprofitant la competència entre les empreses que s'hi dediquen.

Així les coses, els partits han quedat a tornar a reunir-se dimecres que ve 11 de maig, un altre cop a les onze del matí. Cadascú portarà les seves propostes per escrit amb idea de signar un acord. Els majoritaris són més optimistes que els minoritaris: "Estarem vigilants, però tot fa olor de farsa", ha comentat Joan Tardà, d'ERC.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés