Actualitzat 19/07/2016 13:03

Els bancs propietaris dels caixers han triplicat la comissió que cobren a les altres entitats, segons CNMC

Bancos
EUROPA PRESS

Afirma que el nou model de comissions beneficia les entitats amb una xarxa àmplia de caixers i dificulta l'entrada d'operadors amb menys caixers

MADRID, 19 jul. (EUROPA PRESS) -

La comissió que les entitats bancàries propietàries dels caixers cobren a altres entitats per l'ús que fan els seus clients s'ha triplicat des que el mes de març del 2015 s'implantés el nou model de comissions, en passar dels 0,65 euros als entre 1,80 i 2 euros actuals, segons el primer informe de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) sobre comissions per la retirada d'efectiu als caixers automàtics.

La CNMC indica que, tot i això, no té constància que s'hagi produït un increment de comissions als clients dels caixers, si bé indica que donat l'"escàs temps" transcorregut des que al març entrés en vigor el nou model i la "gradualitat" del seu impacte, encara és d'hora per saber-ho.

El mes de març del 2015 es va produir un canvi en l'operativa de les xarxes de caixers, per passar d'un sistema multilateral en què les entitats acordaven compartir la seva xarxa de caixers a canvi d'una taxa prèviament pactada entre ells a un altre en el qual cada entitat o grup d'entitats cobra a la resta una comissió que unilateralment decideix per l'ús de la seva xarxa.

Segons l'anàlisi de la CNMC, aquest nou model podria afavorir les entitats amb grans xarxes de caixers, que tindrien llibertat per cobrar per l'ús de les mateixes a terceres entitats financeres en lloc de dependre dels citats acords multilaterals.

De fet, han triplicat la taxa que els cobren (des dels 0,65 euros fins a 1,80/2 euros) i tot i que encara és d'hora per avaluar l'efecte sobre els usuaris finals dels caixers, la CNMC adverteix que és d'esperar que la firma d'aliances entre entitats amb menors xarxes i l'ús de xarxes pròpies, "neutralitzi aquests efectes".

Així, afirma que si es confirma el replegament dels usuaris a la xarxa del seu propi banc, que és gratuïta, la nova situació no els suposaria un increment dels seus costos, però si aquesta xarxa és reduïda podrien veure's obligats, abans o després, a recórrer als caixers d'altres entitats, amb la possible repercussió de la comissió que paga la seva entitat bancària a la propietària del caixer.

A més, apunta que si es produeix una elevació generalitzada de les comissions per ús de caixers aliens, afectaria "amb més intensitat" els bancs amb menor xarxa i els seus clients. Tot i això, reitera que "no hi ha constància que aquesta situació s'hagi produït fins ara".

MENYS AVANTATJÓS PER A ENTITATS AMB POCS CAIXERS

Per contra, indica que a les entitats de mida petita o mitjana o amb una xarxa reduïda de caixers, el canvi els ha resultat "menys avantatjós", tenint en compte que no poden oferir el servei en les mateixes condicions que abans i es veuen obligades a buscar socis amb els quals completar la seva xarxa per prestar servei als seus clients o ampliar les seves pròpies xarxes.

Per aquesta raó, la CNMC afirma que en la situació actual, la dimensió reduïda o carència de xarxa "dificulta l'entrada o expansió" de nous operadors al mercat.

La CNMC afirma que el nou model, en propiciar un major ús relatiu de la xarxa pròpia davant de les alienes, podria donar lloc a un replegament dels usuaris cap a les entitats amb major xarxa de caixers.

Al mateix temps, afirma que el nou model permet a les entitats amb més caixers rendibilitzar-los millor en augmentar el seu ús per clients propis, reduir els pagaments a entitats terceres i augmentar els ingressos per operació obtinguts de les retirades d'efectiu realitzades per clients d'altres bancs.

"En el nou sistema són les entitats propietàries dels caixers les que marquen els preus a través de la fixació de la comissió, sense que les emissores (de les targetes) tinguin marge per esmorteir l'esmentada comissió", indica la CNMC, que recorda que el 74% de les operacions que es realitzen en els caixers són retirada d'efectiu.

INFORMAR AMB TEMPS DE CANVIS EN LES COMISSIONS.

En aquest context, la CNMC adverteix que s'està reduint la transparència pel que fa a les obligacions d'informació que afecten les entitats entre ells i a aquestes amb els usuaris dels caixers i, per aquesta raó, recomana que s'exigeixi als bancs titulars de caixers que en el cas d'establir unilateralment les comissions, les comuniquin a les entitats emissores amb suficient antelació perquè puguin informar amb temps els seus clients, i que se'ls obligui a mantenir les comissions sense canvis durant el període de preavís.

Alhora, adverteix que no totes les entitats emissores, tot i que les normes els obliguen, comuniquen als seus clients els canvis en la seva política de comissions.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés