Actualitzat 11/08/2016 13:10

Diferències de fins al 245% en el preu del viatge de l'autobús urbà en 38 municipis, segons Facua

Autobús Cuenca
EUROPA PRESS/AYUNTAMIENTO

Barcelona i Madrid, entre les més cares, i Lugo, de les més barates.

MADRID, 11 ago. (EUROPA PRESS) -

La diferència de preu del viatge en autobús urbà arriba, en funció de la modalitat de bitllet utilitzada, al 245%, segons un estudi anual elaborat per Facua-Consumidors en Acció, en què es posa de manifest que el 2016 només tres de les 38 ciutats analitzades (Còrdova, Pamplona i Tarragona) ha aplicats pujades en alguna de les modalitats de viatge.

Així, l'associació ha analitzat els preus vigents a 38 ciutats espanyoles, idèntics en la majoria dels casos als del 2015. Aquest any, l'associació ha criticat l'electoralisme de nombrosos governs municipals, els quals després d'anys justificant les seves pujades de les tarifes en la necessitat d'evitar l'enfonsament econòmic de l'empresa de transport, van decidir congelar-les quan van arribar les eleccions municipals. Una tendència que, amb vista a aquest 2016, s'ha prorrogat, com ha explicat Facua.

A més, segons l'estudi, viatjar en autobús val una mitjana de 0,78 euros si s'utilitza un bonus o targeta recarregable amb transbord, xifra gairebé idèntica a la mitjana del 2015: 0,79 euros. Així, els dos únics viatges de bo amb transbord que han experimentat pujades, tot i que mínimes, han estat el de Còrdova, que ha passat de 0,71 a 0,72 euros (1,41% més car) i el de Pamplona, de 0,67 a 0,70 euros (puja un 4,48%).

El trajecte amb aquesta targeta més car és el de Madrid (1,83 euros), seguit pel de Girona (1,07) i Barcelona (1 euro). D'altra banda, els viatges més barats són el de Logronyo (0,53 euros) i Conca (0,58).

BITLLET SENZILL I TARGETA MENSUAL

Els trajectes pagats amb bons sense transbord, existents en nou de les ciutats analitzades, costen de mitjana 0,80 euros, mateixa dada que en 2015. El preu de cada viatge amb aquest tipus de bo més car és el de Madrid (1,22 euros) i el més econòmic el de Lugo (0,45) amb una diferència, en aquest cas, del 171%.

D'altra banda, el bitllet senzill costa una mitjana d'1,24 euros, gairebé igual a la qual van llançar les dades de l'any passat (1,23 euros), com revela l'estudi. El preu més alt es localitza a Barcelona (2,15 euros) davant del més baix, que és el que ofereix Lugo (0,64) i la diferència és del 236%.

Després de ser aquesta una modalitat de bitllet que utilitzen normalment usuaris no habituals, l'associació ha considerat raonable que el seu preu sigui dissuasori, doncs s'ha de primar els qui apostin pel transport públic. Així, Facua ha explicat que aquests títols de viatge han de servir per sufragar el conjunt del sistema.

Pel que fa al preu de la targeta mensual (en la majoria de casos il·limitada) és oferta per 26 ciutats i el seu valor oscil·la entre els 54,60 euros de Madrid i els 20 euros de Ciudad Real. Així, el preu mitjà extret tenint en compte totes elles és de 37,3 euros, lleugerament inferior als 38,3 euros de 2015 (quan ho oferien 24 ciutats).

A més, gairebé totes les ciutats analitzades tenen tarifes especials per a jubilats i/o pensionistes que compleixin determinats requisits, els quins varien d'una a una altra. La majoria també oferta preus bonificats per a joves i estudiants, descomptes per a usuaris discapacitats i a més per a famílies nombroses i/o monoparentals que compleixin determinades condicions.

Per aquesta raó, amb vista a l'hora d'establir tant les tarifes com a possibles descomptes als usuaris, Facua ha demandat als consistoris que ofereixin participació a les associacions de consumidors en les decisions que afectin a la qualitat i els preus del sector. En aquest sentit, ha demanat l'entrada de les organitzacions que representen els interessos dels consumidors en els consells d'administració de les empreses públiques d'autobusos.

A més, l'associació ha criticat que hi hagi ciutats on no existeixin bons, targetes moneders o recarregables només per a la zona urbana, havent de suportar els consumidors preus més elevats al permetre un transport interurbà i/o comarcal.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés