Publicat 07/01/2016 14:58

Díaz Ferrán culpa la Iata de l'enfonsament de l'empresa: "Es van carregar Viajes Marsans"

Gerardo Díaz Ferrán
EUROPA PRESS

L'excap de la patronal assegura que "mai es va endur diners dels clients" i que les decisions les prenia el seu soci, ja difunt

MADRID, 7 gen. (EUROPA PRESS) -

L'expresident de la patronal Ceoe Gerardo Díaz Ferrán ha culpat l'Associació Internacional del Transport Aeri (Iata) de provocar l'enfonsament de Viajes Marsans, de la qual era propietari al costat del ja difunt Gonzalo Pascual, quan li van retirar la llicència per vendre bitllets d'avió l'abril del 2010 pels impagaments de la companyia. "Vostès es van carregar Viajes Marsans", ha dit.

A la primera jornada del judici que se segueix a l'Audiència Nacional contra l'antic cap dels empresaris per quedar-se amb 4,4 milions d'euros de viatges contractats que mai es van arribar a efectuar, Díaz Ferrán ha assenyalat que la Iata "va tallar" la venda de bitllets a Marsans perquè "els va donar la gana" i sense que "se'ls degués res", en una actuació que ha qualificat d'"unilateral" i "bastant pitjor que injusta".

L'acusat, que ha assegurat que està "molt cremat" pels procediments judicials en què està immers, també s'ha desvinculat de la "gestió i el dia a dia" de Viajes Marsans i ha repetit diverses vegades que el seu soci, a qui la situació de la companyia "li va costar la vida" --ja que "li va provocar un infart" el 2012--, era el "cap visible" de l'empresa i qui s'ocupava de l'"administració i la gestió".

"Mai més he donat instruccions sobre Viajes Marsans a ningú. Anava als consells d'administació, veia els comptes i, quan calia avalar un crèdit, tots dos --Gonzalo Pascual i jo-- ho fèiem perquè les empreses seguissin endavant", ha assenyalat abans d'assegurar: "Mai m'he endut diners dels clients".

AVANÇAMENTS DE VIATGES PER A NÒMINES

Díaz Ferrán, que s'enfronta a quatre anys de presó al costat de l'últim director general de la companyia, Iván Losada, per un delicte d'apropiació indeguda, ha defensat la "viabilitat" de Marsans fins que la Iata la va intervenir tot i que ha admès que l'import de les nòmines dels treballadors del grup va arribar a ser més gran que els avançaments dels viatges que els clients contractaven.

En aquest sentit, ha assenyalat que l'empresa va pagar al gestor aeroportuari "durant més de 25 anys cada dia 15 de cada mes" i que, quan es va produir la retirada de la llicència, estava negociant amb onze bancs l'adquisició d'un crèdit per més de 30 milions d'euros.

"Es van inventar que necessitaven un aval quan sabien que no hi havia possibilitat d'aconseguir-lo", ha assenyalat l'exconseller de Marsans abans de mostrar-se convençut que els responsables de l'associació "es penedeixen" de la decisió que van prendre.

La retirada de la llicència, segons la seva versió, va impedir que Marsans seguís venent bitllets a altres empreses, moviment que suposava el 50% de la facturació, i va provocar que "la gent deixés d'entrar a les botigues" per contractar viatges. Qui comprarà a una agència a la qual s'ha tallat la venda de bitllets?", s'ha preguntat Díaz Ferrán, que ha assenyalat que després de perdre la llicència era "impossible" seguir atenent "clients amics com el president d'Iberdrola".

NEGOCIANT LA REFORMA LABORAL

Díaz Ferrán també ha defensat l'honorabilitat del seu soci Gonzalo Pascual, amb qui treballava des del 1968 i en qui tenia "una confiança absoluta". En aquest sentit, ha dit que "no va fer res que no hagués de fer ni hauria comès cap apropiació indeguda" i que la seva família ara també està "arruïnada" perquè va obstinar el seu patrimoni a intentar salvar l'empresa.

Com a resposta a preguntes del fiscal Daniel Campos, l'acusat ha explicat que el seu soci li anava explicant els "problemes" que tenia el grup abans de la declaració del concurs de creditors i que, tot i que era "conscient dels problemes de tresoreria", no coneixia al detall les gestions que es duien a terme perquè ell s'ocupava de l'administració d'altres empreses i durant les crisis de Marsans estava negociant la reforma laboral amb els sindicats i el Govern espanyol de José Luis Rodríguez Zapatero.

L'empresari, que és a la presó madrilenya de Soto del Real des del 5 de desembre del 2012, també ha carregat durament contra el liquidador del grup Marsans, Àngel de Cabo, a qui s'ha referit com "un gàngster que els va fer pel camí vint-i-pico mil malifetes".

LOSADA EXONERA DÍAZ FERRÁN

També ha declarat a la primera jornada del judici oral el número dos de De Cabo, Iván Losada, que es va posar al capdavant de la companyia després del procés de buidatge del grup Marsans que Díaz Ferrán va dur a terme per eludir el pagament als seus creditors i pel qual l'antic líder de la patronal va ser condemnat el setembre passat a cinc anys i mig de presó.

Losada, condemnat a dos anys i mig de presó en aquest procediment, ha exonerat Díaz Ferrán de la presa de decisions a Marsans i ha dit que les decisions corresponien "en primer terme" a Gonzalo Pascual, que era el "president executiu", "en segon lloc" al director financer del grup, Vicente Muñoz, i "a partir d'aquí a una sèrie de directius".

El judici, que es reprendrà aquest divendres i continuarà els dies 28 i 29 de gener, va haver de ser suspès el novembre passat perquè Díaz Ferrán no podia sentir correctament per una deficiència a l'audiòfon.

A l'escrit provisional d'acusació, el fiscal Daniel Campos defensa que els dos acusats es van apropiar indegudament de les quantitats pagades pels clients per a l'adquisició de bitllets i que els usuaris de Viajes Marsans i les seves filials Tiempo Libre, Rural Tours i Viajes Gresol van perdre les quantitats dipositades per les reserves de viatges cancel·lats.

De totes maneres, tant Díaz Ferrán com Iván Losada sostenen als escrits de defensa, als quals ha tingut accés Europa Press, que Pascual era l'"únic" que tenia capacitat executiva, ordenava i "manava" a Viajes Marsans. També diuen que la companyia en cap moment va voler "enganyar" els seus clients i que va veure bloquejada la seva activitat com a conseqüència del "col·lapse financer" sofert quan no van aconseguir refinançar els seus deutes.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés