Actualitzat 31/03/2017 15:21

La construcció de noves línies AVE, en mínims històrics

Després de desplomar-se un 77% en els deu primers mesos, segons Seopan

MADRID, 6 des. (EUROPA PRESS) -

La licitació de noves obres de construcció de línies ferroviàries d'Alta Velocitat (AVE) tancarà l'exercici 2016 en uns 263 milions d'euros, el seu volum més baix des d'un mínim de 2005, any que es va constituir Adif, societat pública encarregada de promoure i gestionar la xarxa AVE.

La conclusió d'algunes línies en construcció, la paralització d'altres al sorgir diferents problemes, el període de gairebé un any d'interinitat del Govern i les exigències que imposa l'objectiu de dèficit figuren entre les causes d'aquesta parada a l'AVE.

Al tancament dels deu primers mesos de l'any, la licitació de nous tasques de línies d'Alta Velocitat se situava en 222,63 milions d'euros, el que llança una caiguda un 75,8%, això és, una retallada de 770 milions, respecte a la mateixa data de 2015, segons dades de Seopan, la patronal de grans constructores i concessionàries d'autopistes.

En el cas que en els tres últims mesos de l'exercici s'estigui mantenint la mateixa tendència, en el conjunt de 2016 la licitació d'obres de l'AVE serà d'uns 263 milions.

En aquest sentit, es dóna la circumstància que el nou ministre de Foment, Íñigo de la Serna, ha indicat que no promourà nous projectes fins que no compti amb els Pressupostos de l'Estat de 2017 i, per tant, conegui el seu marge d'actuació.

Així, tot apunta que 2016 tancarà amb un volum mínim històric d'inversió en AVE, lluny del màxim de 5.253 milions d'euros comptabilitzat en 2009, però també de l'anterior mínim registrat en l'última dècada (entre 2005 i 2015), el de 1.223 milions de l'any passat.

Això suposarà alhora que la licitació de tasques d'Alta Velocitat només representi el 3% del total l'obra pública estatal, el que també constitueix un mínim històric, a més de representar una setena part del 21,6% que va copar en 2014.

De fet, l'AVE ha tingut un major pes en l'obra pública estatal fins i tot durant els anys de crisis, tenint en compte que entre 2007 i 2013 el seu percentatge en la licitació pública total va oscil·lar entre el 6,1% del 2010 i el 22,2% de l'any 2011.

MENYS OBRES PÚBLIQUES

Pel que fa al conjunt de l'obra pública estatal, entre gener i octubre les diferents administracions van licitar obres per 7.763 milions d'euros, un 5% menys que un any abans.

Al descens de l'1,2% que registra la promoció de tasques per part del Ministeri de Foment, principal organisme inversor de l'Estat central, se suma el del 0,1% comptabilitzat en la de les comunitats autònomes.

Les administracions locals (ajuntaments, diputacions i consells, entre d'altres) són les úniques que van saldar els deu primers mesos amb un augment, del 21%, en l'obra pública, a la qual van destinar 2.637,4 milions, deu vegades més que la inversió estatal en AVE.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés