Actualitzat 31/03/2017 15:13

El Congrés votarà si insta prohibir que hi hagi més peatges a Catalunya, a proposta d'ERC

MADRID, 6 des. (EUROPA PRESS) -

ERC vol que el Congrés es pronunciï sobre la construcció de peatges de titularitat estatal a Catalunya i per això ha registrat una moció per instar a la seva prohibició que es votarà al ple de dimarts que ve 13 de desembre.

En la moció, recollida per Europa Press, la formació reclama que no s'ampliï la concessió de les autopistes de peatge AP-7 i AP-2 ni tampoc les seves tarifes.

Aquesta petició respon al temor expressat d'ERC que el rescat de les "autopistes radials madrilenyes trencades" vulgui sufragar-se "a costa d'allargar la concessió" d'aquestes dues vies.

La moció es deriva de la interpel·lació formulada per la diputada Teresa Jordà al ministre de Foment, Íñigo de la Serna, durant la sessió de control al Govern central al Congrés durant dimecres passat.

FOMENT JA HA DIT QUE NO AMPLIARIA LA CONCESSIÓ

En la seva intervenció, De la Serna ha assegurat que no ampliarà els terminis de concessió de l'explotació d'autopistes de peatge per part d'empreses privades que guanyen entre els pròxims tres i cinc anys (entre 2018 i 2021), que llavors passaran a mans de l'Estat per, "en el seu moment, decidir la millor forma d'explotar-les".

Això sí, el ministre no ha concretat la fórmula que s'estudia per gestionar a partir de llavors les vies, això és, si l'Estat les explotarà directament o bé tornarà a treure a concurs la concessió de la seva gestió a una empresa.

"Foment no preveu a curt termini prorrogar els terminis de concessió de les autopistes catalanes ni de cap altra", ha assegurat De la Serna.

"La previsió és que quan venci el termini, l'autopista reverteixi a l'Estat, que decidirà en aquell moment la forma d'explotar-la", ha afegit.

Una mitja dotzena autopistes de peatge culminen els anys vinents el termini pel qual en el seu moment el Govern central va contractar amb empreses privades la seva construcció i posterior explotació.

Es tracta de l'AP-1 Burgos-Armiñón, la concessió de la qual venç en 2018; de l'AP-7 Tarragona-Alacant i l'AP-4 Sevilla-Cadis, que conclou en 2019, i de dos trams de l'AP-7 (la Jonquera-Barcelona i Barcelona-Tarragona) i l'AP-2 Saragossa-Mediterrània, que acaba en 2021.

ELS CATALANS, "FARTS DE PEATGES"

Del seu costat, en la seva intervenció al Congrés, la diputada d'ERC Teresa Jordà ha assegurat que "els catalans estan farts de pagar peatges d'autopistes", que "són més cars" que la mitjana de la resta del país, i amb els quals, segons les seves dades, "ja s'ha pagat fins a 25 vegades" el cost d'algunes vies.

"Es tracta d'una de les discriminacions més sagnants entre territoris", ha assegurat.

El ministre veu aquests arguments com un "discurs victimista" i sosté que Catalunya no és la comunitat "amb més autopistes de pagament en relació amb vies lliures de peatge en funció del PIB de la seva població".

A més, ha indicat que són més cares les que depenen de la Generalitat, que sumen 212 quilòmetres, davant les estatals (453 quilòmetres).




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés