Publicat 12/12/2016 18:33

El Congrés vota aquest dimarts si blinda Catalunya de nous peatges

Iñigo de la Serna
FOMENTO

MADRID, 12 des. (EUROPA PRESS) -

El Ple del Congrés dels Diputats debatrà aquest dimarts una moció d'ERC per instar el Govern espanyol a no prorrogar "en cap cas" les concessions de les autopistes AP-7 i AP-2, que expiren al 2019 i 2021, a no ampliar tarifes fins al final de les concessions i a no autoritzar cap nova construcció d'autopista de peatge a Catalunya.

En la moció, la formació reclama que no s'ampliï la concessió de les autopistes de peatge AP-7 i AP-2 ni tampoc les seves tarifes. Aquesta petició respon al temor expressat per ERC que el rescat de les "autopistes radials madrilenyes trencades" vulguin sufragar-se "a costa d'allargar la concessió" d'aquestes dues vies.

La moció es deriva de la interpel·lació formulada per la diputada Teresa Jordà al ministre de Foment, Íñigo de la Serna, durant la sessió de control al Govern espanyol al Congrés del passat 30 de novembre.

FOMENT JA VA DIR QUE NO AMPLIARIA LA CONCESSIÓ

En la seva intervenció, De la Serna va assegurar que no ampliarà els terminis de concessió de l'explotació d'autopistes de peatge per part d'empreses privades que guanyen entre els pròxims tres i cinc anys (entre 2018 i 2021), que llavors passaran a mans de l'Estat per, "al seu moment, decidir la millor forma d'explotar-les".

Això sí, el ministre no ha concretat la fórmula que s'estudia per gestionar a partir de llavors les vies, això és, si l'Estat les explotarà directament o bé tornarà a treure a concurs la concessió de la seva gestió en una empresa.

"Foment no preveu a curt termini prorrogar els terminis de concessió de les autopistes catalanes ni de cap altra", ha assegurat De la Serna. "La previsió és que quan venci el termini, l'autopista reverteixi a l'Estat, que decidirà en aquell moment la forma d'explotar-la", va afegir.

Una mitja dotzena d'autopistes de peatge culminen els anys vinents el termini pel qual en el seu moment el Govern espanyol va contractar amb empreses privades la seva construcció i posterior explotació.

Es tracta de l'AP-1 Burgos-Armiñón, la concessió de la qual venç el 2018, de l'AP-7 Tarragona-Alacant i l'AP-4 Sevilla-Cadis, que conclou el 2019, i de dos trams de l'AP-7 (Jonquera-Barcelona i Barcelona-Tarragona) i l'AP-2 Saragossa-Mediterrani, que acaba el 2021.

AUTOPISTES PAGADES "DIVERSES VEGADES"

L'Estat és titular a Catalunya de 463 quilòmetres d'autopistes de peatge, que concentren més del 55% de recaptació de tot el sistema, segons ERC. En la moció, i recordant el que ja va dir al Ple de la setmana passada, Teresa Jordà assenyala que la inversió que va representar la construcció d'aquestes autopistes "ja l'hem pagada diverses vegades en peatges".

En concret, el tram entre Martorell i Molins de Rei, al voltant de Barcelona, "ja s'ha pagat 80 vegades", apunta.

El ministre veu en aquests arguments un "discurs victimista" i sosté que Catalunya no és la comunitat "amb més autopistes de pagament en relació amb vies lliures de peatge en funció del PIB de la seva població". A més, va indicar que són més cares les que depenen de la Generalitat, que sumen 212 quilòmetres, davant de les estatals (453 quilòmetres).

D'igual forma, Jordà adverteix del risc que l'Estat pretengui, prorrogant el sistema de peatges de les autopistes de les quals és titular a Catalunya, que "a sobre" els catalans paguin "el deute que ha representat la fallida del sistema radial d'autopistes de Madrid impulsat en temps d'Aznar", ja que "nou de les quinze autopistes han fet fallida".

Segons Jordà, el rescat d'aquestes concessions pot acabar representant per a l'Estat fins a 8.000 milions d'euros. "No només ens sembla injust seguir pagant per unes autopistes que estan més que pagades, sinó que, a sobre, acabem pagant també les de Madrid", reprova.

Durant la sessió de control al Govern espanyol que es farà aquest dimarts al Senat, el portaveu adjunt d'ERC, Miquel Àngel Estradé, preguntarà si es té previst alliberar el peatge de l'AP-2, que connecta l'AP-7 a l'altura del Vendrell cap a Lleida i Saragossa, per descongestionar el trànsit de l'N-240.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés