Publicat 26/09/2016 12:15

Competència veu en la normativa catalana de pisos turístics "restriccions innecessàries"

Web del Ayuntamiento de Barcelona sobre pisos turísticos
AJUNTAMENT DE BARCELONA

Defensa una regulació pròpia per als pisos

BARCELONA, 26 set. (EUROPA PRESS) -

L'Autoritat Catalana de la Competència (Acco) ha defensat que els habitatges d'ús turístic haurien de tenir una regulació pròpia dins del nou projecte de decret de Reglament de Turisme de Catalunya, que considera que "no dóna resposta satisfactòria a les necessitats de simplificació i flexibilització al règim al qual es troba sotmesa l'activitat turística a Catalunya".

L'Acco assegura que la regulació de l'activitat d'allotjament en habitatges d'ús turístic cedides assabentes i cedides per habitacions resulta "clarament limitadora de la competència en la mesura que conté nombroses restriccions innecessàries i desproporcionades que dificulten l'accés i l'exercici".

També esgrimeix que el procediment per iniciar l'activitat equival a un règim d'autorització administrativa, fet que suposa un marc restrictiu, i critica que el règim de classificació dels establiments de turístic per modalitats d'allotjament i per categories ofereix una anàlisi qualitativa de l'oferta, però "pot acabar constituint una limitació a la innovació".

A més, ha considerat que el projecte de decret imposa als intermediaris l'obligació de constatar la legalitat de l'oferta que comercialitzen, el que "sembla no estar alineat amb l'opinió de la Comissió Europea en relació amb les plataformes 'en línia".

L'organisme reconeix que el projecte de decret introdueix alguna millora, ja que no limita l'activitat d'habitatges d'ús turístic per habitacions a un període màxim de quatre mesos, si bé la normativa "segueix presentant nombrosos aspectes que no poden ser ben valorats des de l'òptica de competència".

REALITAT ESPECÍFICA

Així, l'Acco ha considerat que el projecte de decret assimila l'oferta d'allotjament configurada pels habitatges d'ús turístic a l'oferta d'establiments turístics, i apunta que els habitatges d'ús turístic requereixen una regulació conforme a la seva realitat, que pot ser de doble ús (turístic o privatiu), i amb una intensitat d 'ús turístic menor a la dels establiments.

L'informe analitza la cessió, ja sigui completament o per habitacions, dels habitatges d'ús turístic, i mentre el projecte de decret considera com activitat turística quan l'habitatge se cedeix com a mínim dues vegades per períodes inferiors als 31 dies, l'Acco creu "imprescindible" justificar la imposició de limitacions addicionals per part de la normativa turística.

Competència també qüestiona les limitacions de capacitat --s'oposa a restriccions addicionals respecte al contingut de la cèdula d'habitabilitat--, les obligacions de condicionament, la disponibilitat o presència d'arrendador --en els habitatges cedides per habitacions s'obliga a l'arrendador a pernoctar--, identificació a l'exterior de l'edifici del distintiu corresponent i limitacions a l'oferiment del menjar --en els habitatges d'ús turístic cedit per habitacions només es pot servir esmorzar--.

Una vegada més, l'Acco rebutja que el projecte de reglament faci referència que la cessió de l'habitatge d'ús turístic ha d'ajustar-se a la regulació sobre els usos del terra, ja que, segons la seva opinió, quan s'utilitza aquesta regulació per determinar la configuració comercial del territori suposa una restricció a la competència que pot ser contrària a la Directiva de Serveis.

També rebutja que se supediti la possibilitat de cedir un habitatge per habitacions que l'ajuntament corresponent admeti expressament aquesta figura d'allotjament turístic en les seves ordenances, és a dir, que "per defecte no es permeti aquesta activitat en cap punt del territori català a menys que l'Ajuntament corresponent modifiqui les seves ordenances".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés