Actualitzat 19/09/2016 17:33

Catalunya i Comunitat Valenciana demanen a l'Estat un Corredor Mediterrani "d'alta capacitat"

Puig y Puigdemont en la clausura de la cumbre sobre el Corredor Mediterráneo
EUROPA PRESS

Puigdemont insta a acabar amb un "incompliment reiterat" i Puig demana que la infraestructura sigui una realitat governi qui governi

VALÈNCIA/BARCELONA, 19 set. (EUROPA PRESS) -

Catalunya i la Comunitat Valenciana, a través dels seus respectius governs autonòmics, entitats empresarials, sindicals, ports, grups parlamentaris i entitats socials com les universitats, han manifestat aquest dilluns la seva unanimitat per reclamar a l'Estat un Corredor Mediterrani "d'alta capacitat", que sigui eficient i capil·lar, amb connexions amb la resta dels territoris i les xarxes locals, així com multimodal i digitalitzable.

Així ho han expressat els participants en la cimera del Fòrum Valencià pel Corredor Mediterrani i de la Taula Estratègica Catalana del Corredor Mediterrani, celebrada al Palau de la Generalitat valenciana.

Els presidents de Catalunya, Carles Puigdemont, i de la Comunitat Valenciana, Ximo Puig, han participat en la clausura d'aquesta trobada, en què s'ha considerat que aquesta infraestructura és "una peça clau en els moviments de les exportacions i un instrument fonamental en la dinamització econòmica".

Els assistents a la reunió han demanat també a l'administració central "la concreció de la configuració tècnica de Corredor Mediterrani pel que fa a la línia ferroviària", tenint en compte que asseguren que desconeixen la seva configuració.

Han ressaltat que actualment existeix "una indefinició de les obres a fer i de les prestacions" de la infraestructura per part del Govern d'Espanya, a més d'una visió fragmentada de la mateixa.

COORDINADOR TÈCNIC

D'altra banda, han estimat "peremptòria la redacció d'una agenda creïble d'inversions per part de l'Estat, amb l'acceleració de l'execució de les obres pendents", i alhora han defensat la creació i nomenament de la figura d'un coordinador tècnic d'execució de Corredor Mediterrània per posar en contacte administracions, operadors i agents econòmics en l'execució de la infraestructura.

D'aquesta manera ho ha exposat la consellera d'Obres Públiques i Vertebració del Territori de la Generalitat valenciana, María José Salvador, encarregada de llegir les conclusions de la "jornada intensa" de treball que ha estat aquesta cimera.

Salvador ha assegurat que el Corredor Mediterrani és "vital" per a la Comunitat Valenciana i per a Catalunya, i ha ressaltat la seva importància en termes d'ocupació, logística i coneixement.

"IGUALTAT D'OPORTUNITATS"

En aquesta línia, ha considerat necessari ampliar sinergies, i ha instat a treballar, sobre la base del consens, per poder tenir una infraestructura de qualitat que garanteixi "territoris de primera" i igualtat d'oportunitats per a les seves empreses, economia i ciutadans.

Al seu torn, la responsable autonòmica ha recordat que "la incorporació de la vella aspiració d'unir el litoral mediterrani de la península ibèrica amb el cor d'Europa per a mercaderies es remunta, almenys, als anys 20 del segle passat".

Ha afegit, com recullen les conclusions, que amb la integració del Corredor Mediterrani a la xarxa TÉ-T el 2011 es va donar "un pas endavant que exigeix disposar d'una infraestructura que asseguri la integració modal, la interoperabilitat i un desenvolupament coordinat de les infraestructures".

Els governs català i valencià han acordat a partir de la reunió d'aquest dilluns iniciatives conjuntes per demanar a l'Estat l'execució d'actuacions, especialment el tram Castelló-Tarragona i també demanar a la Unió Europea atenció al Corredor Mediterrani, tant pel que fa a les obres dins de l'Estat espanyol com pel que fa als colls d'ampolla fora de l'Estat, com el de Perpinyà-Montpeller.

"S'HA ACABAT"

Puigdemont, per part seva, ha qualificat d'"històrica" la cimera sobre el Corredor Mediterrani per l'oportunitat que ha ofert de reunir el gruix de la societat civil, de la representació política i de l'àmbit institucional de Catalunya i de la Comunitat per portar a terme una reivindicació conjunta.

Ha valorat la possibilitat de "retrobament" que ha suposat aquesta cita, com també la reunió prèvia que ha mantingut amb Puig, després de "molt temps vivint d'esquenes".

En aquest sentit, ha dit que aquesta posició s'ha acabat, que ha arribat la normalitat i que s'ha "revertit la incomunicació".

Així, ha instat a treballar per reivindicar el Corredor Mediterrani i acabar amb un "incompliment reiterat".

"No podem esperar més, no nosaltres, sinó la gent a la qual servim, els nostres conciutadans", ha dit el president català, i alhora ha assegurat que les empreses han de competir en el món i no amb la comunitat autònoma veïna.

"El Govern respondrà o no, però el clamor és fort. Necessitem amb urgència que es compleixin els compromisos i que el que és el motor de l'Estat i d'Europa, la Mediterrània, tingui les inversions que mereix. No es pot fer política d'esquena a la Mediterrània", ha asseverat Puigdemont, que ha afegit que "avui l'Estat espanyol té més difícil justificar la seva incompareixença en les infraestructures".

"CANVI PROFUND D'ACTITUD"

El president de la Generalitat valenciana ha valorat la possibilitat de construir un futur junts i la voluntat d'avançar de Catalunya i la Comunitat Valenciana en aquest camí per "cosir ferides".

Ha dit que "la societat ha anat més enllà, més endavant que la política perquè la incomunicació no s'ha donat entre empresaris i la societat civil", i ha apostat per actuar de la mateixa manera a l'àmbit polític.

"Amb la suma millorarà la qualitat de vida dels ciutadans de Catalunya i la Comunitat", ha assenyalat Ximo Puig, i alhora ha defensat que el Corredor Mediterrani sigui ja una realitat sigui el que sigui el Govern d'Espanya, i ha apuntat que cal un canvi profund d'actitud.

Alhora, ha comentat que ha vist molt més compromís a Brussel·les amb aquesta infraestructura que a Madrid, cosa que "no pot ser perquè qui està perdent és el conjunt d'Espanya".

Ha afegit que cal tenir la suficient competitivitat, i ha advertit que el Corredor Mediterrani és "més que un problema regional, ja que és un assumpte europeu i una obra de potència".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés