Actualitzat 24/05/2016 16:29

Brussel·les vol multar amb 30.000 euros cada vehicle trucat

El coche de Spectre
WIKIPEDIA

BRUSSEL·LES, 27 gen. (EUROPA PRESS) -

La Comissió Europea ha presentat aquest dimecres una proposta per reformar el sistema d'homologació de vehicles que preveu multes de fins a 30.000 euros per vehicle trucat si no són imposades per un estat membre, així com la possibilitat de suspendre el permís als serveis tècnics que els avalin.

En concret, les sancions podran ser imposades tant als fabricants els vehicles dels quals incompleixin la normativa com als serveis tècnics encarregats d'efectuar els controls i verificar la seva adequació. El muntant concret de les multes es calcularia després d'una anàlisi que tindrà en compte la gravetat i l'extensió de l'incompliment.

A més, l'executiu comunitari vol augmentar el seu pes en el nou marc de verificació de vehicles mitjançant poders per suspendre, restringir i fins i tot retirar les autoritzacions de serveis tècnics que apliquin de manera incorrecta les normes d'homologació i preveu la possibilitat de portar a terme controls aleatoris de verificació una vegada entregats els permisos de circulació.

Així, mentre que actualment la responsabilitat d'actuar davant de pràctiques incorrectes només competeix als estats membre on s'ha aprovat una autorització, la nova normativa proposa que tant la resta de països de la UE com la pròpia Comissió puguin efectuar controls a cotxes al mercat. Brussel·les tindrà a més el dret d'ordenar la retirada de les unitats si calgués.

En qualsevol cas, la normativa manté l'obligació per part dels estats membre de sancionar de manera efectiva, proporcionada i dissuasiva aquestes pràctiques. Així, els països de la UE hauran d'informar a la Comissió tots els anys de les multes que han imposat.

El vicepresident de la Comissió Europea per a l'Ocupació, el Creixement, la Inversió i la Competitivitat, Jyrki Katainen, ha destacat que l'escàndol de manipulació d'emissions de la firma alemanya Volkswagen "va demostrar que el sistema que permet als cotxes la seva circulació necessita ser millorat". "Actuem per assegurar-nos que no passi un altre cop", ha recalcat.

EVITAR CONFLICTES D'INTERÈS

D'altra banda, Brussel·les vol reforçar la independència i la qualitat dels tests mitjançant una modificació del sistema d'autorització de serveis tècnics. L'objectiu és evitar els conflictes d'interès entre els fabricants de vehicles i les inspeccions tècniques.

La Comissió Europea ha explicat que són els estats membre els encarregats actualment de designar els serveis tècnics que realitzen els controls d'homologació, que són pagats directament pels fabricants de vehicles.

La modificació del sistema de remuneració proposat per l'executiu comunitari busca evitar aquestes relacions financeres entre les dues parts, que "podrien portar a un conflicte d'interessos i comprometre la independència dels controls". En la mateixa línia, preveu uns criteris més rigorosos per a aquests serveis tècnics, que seran auditats regularment per poder mantenir la seva denominació.

Finalment, la Comissió manté la prohibició d'utilitzar dispositius de manipulació, amb l'obligació de vigilància per part de les autoritats nacionals, però el nou reglament recull que els grups automobilístics hauran de facilitar l'accés als protocols de programari dels vehicles.

La Comissaria de Mercat Interior, Indústria, Emprenedoria i Pimes, Elzbieta Bienkowska, ha remarcat que les propostes presentades per la Comissió "incrementaran la qualitat i la independència dels controls de vehicles i milloraran la vigilància dels que ja estan en circulació". "Això complementa els nostres esforços per introduir uns tests d'emissions més robustos", ha afegit.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés