Actualitzat 19/07/2016 12:46

Brussel·les imposa gairebé 3.000 milions de multa a cinc constructors de camions per pactar preus

Camión de MAN
MAN

BRUSSEL·LES, 19 jul. (EUROPA PRESS) -

La Comissió Europea ha anunciat aquest dimarts una multa de 2.930 milions d'euros a cinc fabricants de camions -- MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco i DAF --, als quals acusa d'haver pactat els preus de venda dels seus vehicles i haver repercutit en el comprador els costos de complir amb les normes en matèria d'emissions contaminants.

Es tracta de la multa més important imposada per Brussel·les a un cartell fins avui, després de la sanció de 1.470 milions dictada el 2012 contra el pacte entre set fabricants de televisors per abaixar els preus.

Els cinc fabricants sancionats han reconegut la seva implicació en el cartell, que va durar catorze anys, entre el 1997 i el 2011, per la qual cosa l'executiu comunitari ha acceptat reduir en un 10% les multes i fins i tot ha perdonat totalment la imposada a MAN, per ser l'empresa que ha confessat l'existència del pacte.

"Es tracta d'una multa rècord per a una infracció greu", ha advertit la comissaria de Competència, Margrethe Vestager, que ha recordat en una roda de premsa que més de 30 milions de camions circulen per les carreteres de la Unió Europea.

Vestager ha insistit que "no és acceptable" que un grup d'empreses que, en conjunt, fabriquen nou de cada deu camions de pes mitjà i pesat a Europa, s'uneixin per acordar els preus de venda "en lloc de fer-se la competència".

En concret, DAF haurà de pagar 752.679.000 euros, Volvo (propietat de Renault) haurà de fer front a una multa de 670.488.000 euros, Iveco una de 494.606.000 euros i Daimler, a qui s'imposa la quantitat més important, 1.008.766.000 euros.

Les irregularitats més greus detectades per Brussel·les en la seva investigació es refereixen a l'acord entre els participants del cartell per fixar un "barem de preus en brut" per als vehicles de pes mitjà (entre 6 i 16 tones) i pesats (més de 16 tones). Es tracta dels preus de sortida de fàbrica que després condicionen els preus en el sector.

També van pactar el calendari per endarrerir la introducció de la tecnologia necessària en els seus vehicles per complir les normes comunitàries en matèria d'emissions contaminants.

El tercer factor tingut en compte per la Comissió en establir la multa és que les cinc grans marques van repercutir en els clients els costos d'implantar en els seus productes els sistemes per controlar les emissions.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés