Publicat 30/06/2016 14:26

Bertrand Piccard: "Hi haurà avions elèctrics de 50 passatgers d'aquí a 10 anys"

Bertrand Piccard, piloto del avión Solar Impulse
EUROPA PRESS

MADRID, 30 juny (EUROPA PRESS) -

Avions elèctrics, que volen amb bateries carregades per energia solar o eòlica, sense soroll ni contaminació, seran una realitat d'aquí a 10 anys, amb models amb capacitat per a 50 passatgers.

És el pronòstic de l'aeronauta suís Bertrand Piccard, director i pilot del Solar Impulse --l'avió que està donant la volta al món amb energia solar i sense utilitzar ni una gota de combustible--. En una entrevista amb Europa Press, Piccard confessa sentir "addicció" per seure als comandaments d'aquesta aeronau revolucionària.

Tot i que només resta un 10% del vol per completar la volta al món, Piccard no vol llançar les campanes al vol. "Cada etapa consisteix a utilitzar un avió experimental, volant només impulsat per l'energia solar. És alguna cosa nova i és un repte. Així que hem de concentrar-nos completament en la missió d'arribar a Abu Dhabi". Abans recalarà al Caire.

Sí que ha recalcat que, fins ara, és un èxit fantàstic. "Fa uns anys, ningú hagués apostat ni un cèntim a realitzar un vol al voltant del món utilitzant un avió solar. Excepte alguns socis, que ens van donar suport des del principi, com Schindler, ABB, Solvay, Covestro, Swiss Re Corporate Solutions, empreses com aquestes, que es troben fora del món de l'aviació, i que no sabien que era impossible, així que van optar per ajudar", ha comentat.

Piccard destaca el valor de la missió com a plataforma per parlar de les tecnologies netes i energies renovables. "Sense cap mena de dubte, al final tindré una plataforma molt creïble, que la gent doni suport, i seguiré utilitzant-la, per reunir tots els especialistes en la indústria de tecnologies netes, ONG, fundacions, amb la finalitat de parlar amb una sola veu dins del món de la tecnologia neta. Tot això ho usarem per assessorar als governs, i ser més eficients en la forma d'aplicar aquestes tecnologies", ha dit.

En aquest sentit, ha citat que durant el vol de Hawaii a San Francisco, sobre l'Oceà Pacífic, va poder parlar perfectament en viu des de la cabina de l'avió, per satèl·lit, amb l'Assemblea General de les Nacions Unides, on es van reunir 175 caps d'estat per signar l'Acord de París sobre canvi climàtic.

"Jo els deia que no només estaven protegint el medi ambient, sinó que estaven iniciant la revolució de l'ús de la tecnologia neta. I això és important, perquè és el que fomentarà el creixement, generarà riquesa, crearà llocs de treball; perquè totes aquestes noves tecnologies netes són el que el món necessita, per obtenir un planeta més saludable."

Sobre la utilitat real de l'energia solar per a l'aviació comercial, Piccard ha dit que això és només el començament. "Atractiu que, d'aquí a 10 anys, fins i tot si els avions encara no són completament impulsats per l'energia solar, com a mínim seran avions elèctrics, transportant a un màxim de 50 persones, sense utilitzar ni una gota de combustible, tot elèctric, endollat abans de l'enlairament, carregat per energia solar i eòlica, sense causar contaminació i sense fer soroll."

A més de la propulsió elèctrica, Piccard ha destacat millores d'eficiència aconseguides amb Solar Impulse, com la col·laboració amb Schindler per obtenir materials més lleugers.

EL PITJOR, CREUAR LES AÇORES

En relació amb les experiències durant el vol, Piccard ha destacat la tranquil·litat de la singladura del Pacífic, mentre que el vol per l'Atlàntic va resultar la cosa més difícil en termes de vent i mal temps. "El meteoròleg em va dir en arribar a Sevilla: si ens fixem en el mapa de l'Atlàntic gairebé és impossible creure que ho hagis travessat. Prop de les illes Açores va ser on realment vaig haver de lluitar per mantenir l'avió estable, perquè és un avió lleuger, però molt gran, i molt sensible a les turbulències", ha explicat.

Sobre la reacció en els moments més compromesos, Piccard explica que és fonamental mantenir la calma i seguir totes les instruccions. Pel que fa a la vida solitària de la cabina de l'avió --es tornava per etapes amb el seu col·lega André Borschberg--, Piccard explica que sempre estava acompanyat pel centre de control de la missió a Mònaco, i que gaudeix molt observant les imatges de les cambres a bord a la cabina i les ales de l'avió.

"És una casa petita, molt petita, però té de tot. Es pot reclinar el seient, fins que estigui totalment pla, on es pot dormir en terminis de 20 minuts. També hi ha bany a bord, es pot escalfar el menjar, em rento les dents, em canvio de roba, em rento amb tovalloletes humides, i tinc la vista més bella del món. Quan utilitzo el bany, no he de tancar les cortines, perquè no tinc veïns!", explica Piccard, que es troba a Espanya després de recalar amb el seu avió a Sevilla, procedent de Nova York.

Abans de cada vol a Solar Impulse, Piccard pensa en els últims 17 anys que porta somiant amb això. "No necessito convèncer-me, és gairebé com una addicció. Per a mi volar amb aquest avió és una addicció. Perquè és màgia. Tinc la impressió d'haver-me colat en una pel·lícula de ciència-ficció. Em fixo en el Sol, em fixo en les hèlixs en els dos costats, que no hi ha combustible, no fa soroll. I continues, i voles a través d'oceans, voles per tot el món, i és de bojos. És una cosa del futur, que ocorre avui mateix, i cada vegada que em munto a l'avió, m'he de recordar sí, estic al món actual. No és el futur. La tecnologia fan possible l'impossible."

Pel que fa als reptes pendents per a l'aviació, Piccard diu que el pròxim pas serà el transport suborbital, on l'avió s'enlaira, per exemple des d'Europa, i entra en els confins de l'espai. Després s'apaga el motor, vola en parabòlic, i 45 minuts més tard, aterra a Austràlia. "Això serà una mica com el que Virgin Galactic està intentant fer per als turistes, però crec que serà possible volar a una distància més llarga, estalviarà una gran quantitat de combustible, i deixarà de contaminar", explica.

Un altre avanç serà, segons la seva opinió, els avions elèctrics de curt recorregut, que carreguen bateries a terra i després volen. És una manera de portar avions més prop de les ciutats, fer aterratges i enlairaments silenciosos, sense contaminació, i amb molts avantatges més.

Una vegada completada la volta al món, Piccard vol seguir treballant amb la plataforma Solar Impulse a favor de tecnologies netes. En concret, pretén desenvolupar un Solar Impulse 3, sense pilot, teledirigit, fet per volar durant mesos o anys en l'alta atmosfera, impulsat només per l'energia solar, i que pot albergar antenes per a GSM, Wi-Fi, telecomunicacions, i altres coses per l'estil. "Pot ser molt molt útil, i baratíssim també, especialment per a les nacions en desenvolupament, que requereixen satèl·lits", ha dit.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés