Actualitzat 30/03/2017 05:12

El Govern presentarà divendres el contenciós davant de l'Audiència Nacional pel dèficit a Rodalies

BARCELONA, 26 oct. (EUROPA PRESS) -

La Generalitat presentarà aquest divendres el contenciós administratiu davant de l'Audiència Nacional per reclamar al Ministeri de Foment i a Adif les inversions pendents en Rodalies, causa de les nombroses incidències que arrossega el servei a Catalunya.

Així ho ha anunciat aquest dimecres el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, en un acte celebrat a la Generalitat i encapçalat pel president, Carles Puigdemont, en què s'ha escenificat un front comú amb el món local, agents econòmics i societat civil per reclamar a l'Estat el traspàs total de Rodalies i Regionals.

"La via administrativa per reclamar s'ha acabat. Presentarem un contenciós administratiu davant de l'Audiència Nacional perquè s'insti Adif a invertir una vegada per totes", ha asseverat Rull, que ha afegit que, d'una altra manera, la Generalitat és titular actualment d'un servei, ha remarcat, impossible.

La Generalitat actualment només és titular del servei i dels horaris, però la competència sobre la infraestructura --trens, estacions, vies i catenàries-- recau sobre el Ministeri de Foment: "Volem tenir el control de tot. Volem el traspàs del conjunt del sistema".

Rull ha recordat que el ministre socialista José Blanco va pactar una inversió en Rodalies de 4.000 milions d'euros per al període 2008-2015, del qual només se n'ha executat un 10%.

Després, l'anterior conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va arrencar de l'exministra de Foment Ana Pastor un pla d'inversions urgent de 306 milions d'euros que va acabar el juliol i del qual només se n'ha executat un 4,2%.

Per al conseller, es tracta d'incompliments flagrants, i és que "si la infraestructura no és viable, els serveis no poden ser fiables, i si la infraestructura està plena de limitacions, no es pot ser puntual".

Així, segons les seves dades la puntualitat de Regionals se situa en un 51,8%, malgrat que el compromís recollit en el contracte és d'un 90%, mentre que en Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) la puntualitat dels trens és del 99%.

5,6 MILIONS D'USUARIS AFECTATS

Ha afegit que mentre el sistema de transport públic de Catalunya ha crescut un 4,3% en el període 2004-2015, Rodalies ha caigut un 12,8%, i ha criticat que des del 2012 i fins a aquest any s'han registrat 1.597 incidències a la xarxa de Rodalies que tenien com a causa l'estat de la infraestructura, i alhora s'han vist afectats 45.392 trens i 5,6 milions d'usuaris.

"Volem dir prou. Els ciutadans tenen dret a un servei de tren digne. Per això ho enfoquem en un horitzó constructiu, en positiu, i per això volem gestionar nosaltres Rodalies i Regionals", ha finalitzat el conseller.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés