Aviso: Esta noticia tiene más de un año. Última actualización: 17/04/2013

Agro

El 60% dels consumidors d'aliments ecològics només els compren si són catalans

El preu i la dificultat per trobar aquests productes obstaculitza el seu consum

   BARCELONA, 17 Abr. (EUROPA PRESS) -

   El 59% dels compradors habituals d'aliments ecològics, si no troben un producte ecològic d'origen català, prefereixen comprar un català no ecològic abans que un aliment ecològic procedent d'una altra zona, un percentatge que ha augmentat respecte del 50,1% registrat el 2010.

   Així es reflecteix en el Baròmetre de Percepció i Consum dels Aliments Ecològics 2012, que ha estat presentat aquest dimecres en roda de premsa pel conseller d'Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural de la Generalitat, Josep Maria Pelegrí; el director general d'Agricultura i Ramaderia, Miquel Molins, i el president del Consell Català de Producció Ecològica (CCPAE), Daniel Valls.

   Pelegrí ha recalcat que "cada vegada són més les persones que tenen consciència ecològica" i que identifiquen aquests productes per la seva qualitat certificada i per estar lliures de residus de pesticides, i ha indicat que el sector encara té molt marge de creixement, tant en producció ecològica com en consum, si bé fins ara l'increment de la producció ha anat acompanyat d'un menor repunt del consum perquè es produeix més que no es consumeix internament.

   "Catalunya ha estat pionera i és líder a nivell estatal en producció ecològica. És un sector que creix tot i la crisi", ha defensat el conseller després d'assenyalar que els consumidors compren aquests aliments per motius de salut (67,1%), per la seva qualitat (25,8%) i per un gust més gustós (20%).

   A més de demostrar que l'origen local del producte és un factor cada vegada més valorat, el Baròmetre també reflecteix que el preu i la dificultat per trobar aquest tipus d'aliment segueixen i han estat els principals elements que frenen el seu consum.

   Un 85% dels catalans coneixen i identifiquen els productes ecològics, i un 60% de les persones que els coneixen però no els consumeixen s'interessen per fer-ho en un futur, si bé tan sols un 32,5% --44% el 2010-- estarien disposades a pagar més per adquirir-los.

   Així, els consumidors assumeixen que aquests aliments tenen un sobrepreu, per a dues terceres parts un import més econòmic incentivaria el seu consum, i els compradors consideren que el sobrepreu que estan pagant és ara lleugerament inferior i oscil·la entre el 20% de fruites i verdures i el 27% dels ous --el 2010 aquest sobrepreu anava des del 24% de la llet i derivats fins al 38,6% de l'oli--.

   Segons Molins, la fruita ecològica és el "producte estrella", ja que és la més consumida amb un 74,7%, seguida de la verdura i els llegums (66,7%), i els ous (65,4%), que augmenten el seu consum i li arrabassen el tercer lloc als derivats lactis, i Pelegrí ha celebrat que l'oferta cada vegada sigui més diversificada.

   El nombre de persones que consumeixen diàriament productes ecològics ha passat del 3,4% el 2010 al 4,7% el 2012, i les expectatives de consum per al futur són d'estabilitat per a un 74,3% dels clients, si bé un 18% dels compradors tenen la intenció d'augmentar el seu consum.

   La despesa mitjana setmanal en la compra d'aliments ecològics suposa el 28,5% de la despesa total en productes alimentaris dels consumidors d'aliments ecològics, davant de la mitjana del 24,2% del 2010, i per incentivar el consum d'aquest tipus d'articles s'està incrementat l'oferta en les cadenes d'alimentació habituals, i alhora també s'està posant el focus a l'hora augmentar la formació sobre aquesta qüestió perquè els consumidors reconeguin millor aquests aliments.

95.000 HECTÀREES I 2.000 OPERADORS

   Valls ha destacat que la superfície inscrita de producció ecològica ha arribat a les 94.972 hectàrees front a les 92.425 del 2011, un creixement motivat per la vinya, amb 5.615 hectàrees i un repunt del 5,6%, i de cereals i lleguminoses per gra, un 4,1% més, i els operadors han crescut un 8%, fins a 2.065 entre productors, elaboradors, importadors i comercialitzadors.

   Pel que fa a la ramaderia, les explotacions d'avicultura d'ous han crescut un 40%, i les activitats industrials ho han fet un 13% de mitjana, destacant les activitats de comercialització, manipulació i envàs de productes hortofructícoles, la panificació i la pastisseria, i els olis.

   En total, la facturació dels operadors --el que realment perceben per la seva produccions i que, per tant, és diferent al valor de mercat quan arriba al consumidor final-- va arribar als 132,7 milions el 2011, respecte dels 105,6 milions del 2010 (+26%) i els 34,4 milions del 2003.

   El destí de les vendes de productes ecològics --29.000 autoritzats a Catalunya-- ha estat sobretot Catalunya (41%), seguit de la resta d'Espanya (30%), la Unió Europea (19%) i altres països de fora de la UE, que es fan amb un 10%.

ARTS

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2014 Europa Press. Està expressament prohibida la redistribució i la redifusió de tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense previ i exprés consentiment.
Sobre Aldia.cat