Actualitzat 30/03/2017 13:57

Adif vol augmentar un 15% el 2017 el peatge que cobra a Renfe per circular

La CNMC s'oposa i limita la pujada al 4,2% per por a què es traslladi al preu del bitllet

MADRID, 4 nov. (EUROPA PRESS) -

Adif vol augmentar un 15% el 2017 el cànon o peatge que cobra a Renfe i a la resta d'operadors ferroviaris per circular per la xarxa AVE i les línies ferroviàries convencionals i per utilitzar les estacions de tren i altres infraestructures fèrries.

La companyia pública dependent del Ministeri de Foment s'ha trobat, tot i així, amb el rebuig de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), que limita a un terç l'esmentat increment, concretament al 4,2%.

En el seu preceptiu informe sobre la proposta d'actualització del cànon de la xarxa ferroviària per a l'any que ve, el 'superregulador' considera que una pujada més forta d'aquesta taxa suposaria una "barrera" al creixement del transport en tren i "podria repercutir en els viatgers de l'AVE" a través del preu dels bitllets de tren.

"Els passatgers que no poguessin afrontar el cost del servei quedarien exclosos del mercat", adverteix l'organisme que presideix José María Marín Quemada.

Alhora, la CNMC considera que, "a llarg termini, tot això afectaria a la demanda, cosa que es traduiria en menors ingressos per a Adif i Adif Alta Velocitat".

"A més, podria suposar una barrera en l'entrada de nous operadors que frenaria la liberalització", obertura actualment només efectiva per al transport de mercaderies en tren, però que s'ultima per al tràfic de viatgers.

600 MILIONS ANUALS PER A RENFE

El cànon o peatge que Renfe paga a Adif per utilitzar les vies, estacions i altres infraestructures ferroviàries constitueix una de les principals partides de despeses de l'operadora, tenint en compte que li suposa uns 600 milions d'euros anuals.

La companyia promotora i gestora de les infraestructures ferroviàries cobra aquest cànon per contribuir a costejar la inversió que realitza en la construcció i manteniment de les línies i les estacions.

A més de amb el cànon, la firma també es finança amb bons, crèdits amb banca pública i privada, i fons europeus.

A tancament del 2015, Adif Alta Velocitat presentava un endeutament de 13.983 milions d'euros, passiu un 5% superior al de l'any anterior i que la situa com una de les empreses públiques amb més endeutament.

En el seu informe sobre el cànon que cobra aquesta companyia, la CNMC també alerta que està incloent algun dels seus costos fixos en l'estructura de disseny del peatge, fet contrari a la legislació europea.

A més, el 'superregulador' indica que Adif, a l'hora de calcular el seu cànon, parteix que el tràfic de viatgers en AVE es "congelarà" els anys vinents, una previsió que estima "massa conservadora" davant dels increments rècord d'usuaris que registra des del 2013.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés