Actualizado 13/12/2016 11:32

Salvador Sunyer: "Aquest és l'any en què els espectacles produïts pel festival tenen més recorregut posterior"

Agencia Catalana de Noticias
ACN

El director del festival qualifica de "problema greu" tenir una ocupació del 96% i aposta per replantejar algunes fórmules de finançament

ACN

Salt.-Temporada Alta tanca el 25è aniversari superant-se, novament, a sí mateix. No només a nivell de públic –bat el rècord d'ocupació, amb un 96,31%- sinó també en àmbits relacionats amb la creació i la producció. Per celebrar el quart de segle, el festival va optar per no organitzar cap gran esdeveniment i destinar els recursos a produir més i millor. Enguany, Temporada Alta s'ha implicat en la producció d'una vintena d'espectacles que s'han estrenat al festival amb noms destacats com Krystian Lupa, Àlex Rigola o Guy Cassiers. Tots tenen ja tancada gira posterior tant a Catalunya com a nivell internacional. "Aquest és l'any en què els espectacles produïts pel festival tenen més recorregut posterior", remarca Sunyer. Per seguir en aquesta línia, ja tenen a punt un projecte per aconseguir fons europeus per seguir produint durant tres anys de la mà del Teatre de l'Archipel de Perpinyà. Sunyer remarca que el festival és viable perquè té una alta ocupació però aposta per replantejar fórmules per garantir la supervivència del festival si baixa el nivell de públic.

El festival Temporada Alta ha posat el punt i final a la 25ena edició. El 30 de setembre, la cita aixecava el teló amb una de les edicions més ambicioses: 100 espectacles amb 33 estrenes absolutes. I amb una programació internacional potent que conjugava els noms dels directors més assidus amb les noves apostes. Afavorir el treball conjunt de companyies i creadors d'aquí amb equips internacionals és una de les apostes del festival i que, enguany, ha començat a impulsar amb força. Un dels exemples clars és 'Davant la jubilació', on Krystian Lupa dirigeix actors catalans. El festival s'ha implicat en aquesta estrena i en 19 espectacles més de noms potents dins l'escena teatral com Àlex Rigola, Lluís Pasqual, Oriol Broggi, Josep Maria Miró o Guy Cassiers. Tots aquests espectacles que han vist la llum al Temporada Alta ja tenen confirmades altres funcions i en una onzena de casos faran gira internacional. Aquest és el cas del mateix espectacle de Lupa, que després de passar pel Lliure de Gràcia farà gira internacional el 2018, l'espectacle inaugural 'In memoriam' que es veurà a Madrid i té prevista gira arreu de l'Estat, 'No em va fer Joan Brossa' de Cabosanroque que també farà gira internacional al llarg del 2017 i 2018 o 'les Benignes', de Jonathan Littell, dirigida per Guy Cassiers. El director del festival, Salvador Sunyer, constata que aquest és l'any que més espectacles produïts o coproduïts pel Temporada Alta tenen un recorregut més llarg després d'estrenar-se a terres gironines. A més, a aquests cal sumar-hi d'altres obres que van gestar-se al festival i que encara continuen girant com 'Non solum' de Sergi López, 'Bèsties' de Baró d'Evel (no té cap data lliure fins a finals del 2018) o 'Allegro' del Cor de Teatre. Projecte europeu a tres anysPer continuar en aquesta línia i disposar de fons per aconseguir produir, Bitó Produccions ja té a punt un projecte europeu que aquesta setmana presentarà per aconseguir fons Feder. Enguany, l'empresa que organitza el festival Temporada Alta ha fet el projecte conjuntament amb el Teatre Archipel de Perpinyà. Sunyer destaca que l'objectiu és aconseguir més pressupost per poder tirar endavant projectes amb d'altres teatres europeus i poder treballar amb cert marge, ja que la subvenció europea és per a tres anys (2017-2019). Sunyer assegura que si se'ls concedeixen els diners que han demanat podrien augmentar entre un 15%-18% el pressupost destinat a les produccions pròpies. El festival ja va gaudir d'un programa similar fa uns anys quan va obtenir fons europeus per al projecte Escena Catalana Transfronterera. Llavors, el projecte el lideraven els ajuntaments de Perpinyà i de Salt i part dels fons van anar per equipar el teatre de la ciutat nord-catalana i també el centre d'Arts Escèniques El Canal de Salt. En total, es van aconseguir 8,2 MEUR de la UE i el Govern català en va aportar 4 MEUR més. Els espectacles coproduïts sota el paraigua d'aquell programa europeu han tingut més de 600.000 espectadors arreu d'Europa. Ocupació rècordEn percentatge d'ocupació, aquesta edició torna a batre un nou rècord i s'enfila fins al 96,31%. Això ha obligat el festival a programar 31 funcions addicionals de 18 espectacles, l'increment més gran en número de funcions de la història del Temporada Alta. En 18 espectacles s'ha registrat un ple absolut. Aquestes xifres preocupen el director del festival, que considera que aquest nivell tan alt d'ocupació és un dels "principals problemes" que han de resoldre. Per una banda, perquè considera que hi ha gent que queda fora i que, malgrat fan funcions addicionals, no pot trobar una entrada. Per altra banda, perquè aconsegueixen quadrar el pressupost gràcies a la gran venda d'entrades. Ara bé, Sunyer es qüestiona què passaria si un any el públic no respongués igual. "Si un any baixem fins al 70% seria una catàstrofe, hem de revisar els criteris econòmic per estabilitzar el festival a l'entorn d'una ocupació del 85% i que fer-lo viable", remarca. En el total d'espectadors, però, la xifra és menor que l'any passat quan el festival va apostar per inaugurar amb 'La cerimònia del foc', un espectacle de carrer que va atraure milers de persones. Enguany, la xifra total d'espectadors és de 47.728. Sunyer destaca que han aconseguit arribar a més gent i a nous públics. Ho confirma el fet que 5.395 persones han comprat una entrada per primera vegada. Estendre les potes del festival i arrelar-lo al territori és una altra de les "obsessions" de Salvador Sunyer. Per fer-ho, el Temporada Alta ha programat activitats i espectacles a 14 espais "no convencionals" de la ciutat. A més, es manté la relació amb d'altres ciutats i pobles gironins que també han acollit espectacles. Un altre dels reptes de futur és aconseguir arribar a públics en risc d'exclusió social i també portar el teatre i la creació escènica als diferents nivells de l'educació amb projectes a escoles, instituts i també a la Universitat. Durant tot un any, per exemple, membres de la companyia La Perla 29 de Barcelona estaran ajudant l'escola La Farga de Salt per crear un espectacle teatral amb la implicació de tots els estudiants. "Barcelona pot ser un recurs però no objectiu"Més enllà dels nuclis neuràlgics del festival –que són Girona i Salt-, ja fa uns anys que el Temporada Alta ha anat obrint fronteres i portant espectacles a d'altres poblacions. Enguany, ha programat activitats a set municipis gironins i també a Sant Cugat del Vallès. Bitó ha estat en nombroses ocasions temptejada per teatres i espais de la capital catalana que volien programar-hi espectacles del festival. Davant la possibilitat d'obrir el meló de Barcelona, Sunyer té clar que fer-hi alguna representació sempre pot ser un "recurs" si a terres gironines no es disposa de l'espai adient o bé si és per una ocasió molt especial. Ara bé, reconeix que traslladar el grup del festival a qualsevol altre lloc que no sigui Girona i Salt "desvirtuaria" l'ànima del Temporada Alta i que, per tant, no s'ho plantegen. "Barcelona pot ser un recurs però no pot ser un objectiu", assumeix. Canvis en la gestióTemporada Alta és un festival ideat i produït per Bitó Produccions, una empresa privada amb seu a Salt. Aquest any, el pressupost arriba als 3.190.000 euros, dels quals un 44,18% és aportació pública. En alguns casos, com és el de l'Ajuntament de Girona, s'ha apuntat que caldrà repensar la fórmula de col·laboració entre Bitó i el consistori, ja que es tracta d'una aportació pública elevada que es destina directament a una empresa privada. Sunyer reconeix que la fórmula del Temporada Alta és poc comú però no creu que es pugui plantejar l'opció de treure a concurs públic la gestió del festival. "És impossible que el Temporada Alta surti a concurs perquè el fa Bitó", sentencia. Ara bé, el director del festival apunta que hi ha d'altres fórmules com, per exemple, el que fa l'Ajuntament de Barcelona que treu a concurs tot el paquet d'ajudes en cultura i les diferents entitats o empreses que volen presentar qualsevol projecte s'hi presenten. El director del festival també demana a les administracions poder treballar amb més marge i, per tant, acordar ajudes a tres o quatre anys vista per poder saber de quins diners disposen sobretot a l'hora de programar amb altres teatres internacionals.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés