Actualizado 30/03/2017 23:43

El MNAC visualitza la petjada del Romànic en l’obra de Picasso

L’exposició Picasso Romànic porta a Barcelona 40 obres de l’artista malagueny procedents del Musée National Picasso-Paris

ACN

Barcelona.-L’atracció de Picasso pel Romànic queda definitivament al descobert en l’exposició que li dedica el MNAC a partir de dijous, organitzada conjuntament amb el Musée National Picasso-Paris. La mostra inclou una quarantena d’obres de l’artista procedents de París que dialoguen amb la col·lecció d’art Romànic del MNAC i que evidencien les “ressonàncies de la simplicitat i el primitivisme” romàniques -en expressió de la comissària Emilia Philippot- en determinades creacions picassianes. Picasso, com altres artistes del seu temps, es va sentir atret per aquesta “infantesa de l’art” amb què s’identifica el Romànic. El seu interès queda acreditat, a més, amb documentació diversa (correspondència, bibliografia) i inèdita de l’autor que recull l’exposició.

Organitzada pel Museu Nacional d’Art de Catalunya conjuntament amb el Musée national Picasso-Paris, aquesta exposició porta a Barcelona unes 40 obres de l’artista malagueny que es presenten en diàleg amb les obres romàniques de la col·lecció del Museu Nacional. Picasso Romànic desvetlla també una interessant selecció de documents inèdits de l’arxiu de Picasso que mostren la intensa relació i l’interès que l’artista va mantenir sempre per l’art d’aquest període. “L’atracció de Picasso pel romànic s’explica probablement per la simplicitat i l’eficàcia de les formes romàniques, molt immediates; són una altra forma de primitivisme en l’art”, explicava aquest dimecres a l’ACN la comissària de l’exposició per part del museu parisenc, Emilia Philippot. “La sensació que tenim davant d’un fresc del romànic és que estem davant d’una infantesa de l’art. I això és una cosa que interessa els artistes des del segle XX”, afegeix. Per preparar la mostra, els dos museus han rastrejat els arxius personals de Picasso, i hi ha trobat documentació diversa i mai abans mostrada al públic, que “testimonia un interès marcat per l’art romànic” per part del pintor malagueny. Philippot prefereix no parlar d’una “influència” directa en l’obra picassiana, tot recordant la capacitat “d’absorció i transformació” de Picasso respecte tot el que l’envoltava. No obstant, la selecció de l’exposició, en diàleg amb les obres del Romànic al MNAC, sí que fan evident l’interès pel primitivisme, les formes simples, amb representacions i composicions que “ressonen” a aquest art medieval. Les composicions frontals, simples i emmarcades com ho fan els frescos romànics, les representacions desarticulades i recomposades d’escenes de crucifixos (un tema recurrent al romànic), o el treball pictòric sobre cranis (en diàleg amb les figures de verges romàniques), són les tres línies de diàleg que estableix l’exposició, que inclou també una vitrina amb la documentació de Picasso relacionada amb el Romànic.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés