Actualizado 31/03/2017 03:43

L'Ajuntament de Barcelona preveu prohibir la circulació de cotxes contaminants el 2020 i abaratir el transport públic puntualment

Les restriccions poden començar l'any que ve durant els episodis de pol·lució greu gràcies a les etiquetes ecològiques que està distribuint la DGT a tots els vehicles

ACN

Barcelona.-L'Ajuntament de Barcelona preveu prohibir la circulació de vehicles contaminants dins de la ciutat a partir de l'any 2020 i l'hivern de l'any que ve ho podria fer els dies en que hi hagi episodis greus de contaminació. A més, per reduir la pol·lució vol fomentar el transport públic i podria regalar abonaments o abaixar-ne el preu en determinats casos. Són algunes de les 58 mesures proposades per la Taula contra la Contaminació de l'Aire de Barcelona que es començaran a implantar a principis de l'any que ve per tal de reduir la mitjana de contaminació, que no supera els límits marcats per la UE, però sí els de l'OMS, i que de dos a quatre dies a l'any té puntes altes.

La tinenta d’Alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, i la comissionada de Salut, Gemma Tarafa, han assegurat que les mesures s'han d'implantar necessàriament per tal de reduir l'impacte sobre la salut dels barcelonins. Es calcula que la pol·lució atmosfèrica causa unes 3.500 morts prematures anualment a l'àrea metropolitana, sobretot per problemes càrdiorespiratoris, empitjora altres malalties i fins i tot afecta el rendiment escolar dels nens. La mitjana anual de diòxids de nitrogen (NO2) va créixer un 11% l'any 2015, les partícules PM10 un 13% i les partícules més fines, les PM2,5, un 16%. La circulació causa un 60% de les emissions de NO2 i un 20% de les PM10.Per això, s'han previst algunes mesures estructurals i d'altres de més concretes durant les puntes de contaminació per diòxid de nitrogen o partícules PM10. Algunes d'aquestes mesures, però, depenen d'altres administracions com la Generalitat, l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), el Port o el govern espanyol.Així, l'AMB crearà les anomenades zones de baixes emissions (zbe), i tot l'àmbit de la ciutat comprès dins del perímetre de les Rondes en serà una. A més, es crearan zones de protecció addicional de l'ambient atmosfèric en els districtes i àmbits de la ciutat amb nivells més alts de contaminació i col·lectius més vulnerables. Durant el 2017, i aprofitant que la DGT acabarà a principis d'any d'enviar a tots els vehicles les etiquetes que els identificaran segons el seu grau de contaminació, es farà un estudi sobre el nivell de contaminació dels vehicles que circulen per la ciutat, tant els de dins com els de fora.Amb això es podrà decidir a quins vehicles es prohibeix circular a partir del 2020. Tot i que els càrrecs municipals no han volgut concretar quins i quants vehicles seran els afectats, es preveu que siguin almenys aquells que no tenen cap tipus d'etiqueta, és a dir, els més contaminants, que suposen força menys del 50% dels vehicles que circulen per la ciutat. A partir de l'hivern de l'any que ve, 2017-2018, també es podrà restringir la circulació d'aquests vehicles en cas d'episodi per contaminació de NO2.Per controlar la circulació d'aquests vehicles, la Guàrdia Urbana farà controls, i el Servei Català de Trànsit (SCT) està començant a instal·lar lectors de matrícules als accessos a la ciutat per automatitzar-ne el control a partir del 2020. Inicialment potser només s'informarà als conductors infractors, i progressivament se'ls sancionarà.Paral·lelament, per tal de fomentar l'abandonament dels vehicles amb motor de combustió o almenys la substitució dels més contaminants, es promouran mesures fiscals per bonificar els vehicles més ecològics, es donaran abonaments anuals de transport públic o Bicing als veïns que es desprenguin dels vehicles més contaminants i l'aparcament serà més car pels vehicles que més fums emetin.El transport públic també s'incrementarà amb mesures ja anunciades com la posada en marxa de la L10 Sud, a la Zona Franca, la connexió dels tramvies o el desplegament de la nova xarxa de bus i de més carrils bus. Per a pacificar el trànsit, també es desenvoluparan les superilles, es triplicaran els carrils bici i s'ampliarà el Bicing, s'intentarà maximitzar l'eficiència del taxi i del repartiment de mercaderies. A banda, se seguirà impulsant la mobilitat elèctrica.Per als episodis concrets de contaminació, a partir del proper 1 de gener, l'Ajuntament serà el responsable d'activar el seguiment atent, que no suposa cap mesura concreta, mentre que la Generalitat activarà els dos nivells superiors: l'avís preventiu i els episodis. En cas d'avís preventiu per NO2, es comunicarà a la població, als centres sanitaris i a les escoles o centres geriàtrics, es faran campanyes de sensibilització amb la instal·lació de dos punts de control de fums, es prioritzarà el transport públic amb la implantació extraordinària de carrils BUS-VAO als accessos per la C-31, B-23, C-58 i C-16, mobilització de vehicles addicionals de transport públic i augment de la seva freqüència. En cas d'episodi per NO2, s'encarirà o s'arribarà a prohibir l'aparcament regulat en calçada per als no residents, s'impulsaran els abonaments de preus reduïts del transport públic i es restringirà la circulació dels vehicles més contaminants.En cas d'avís preventiu per PM10, s'informarà a la població, s'activaran dos punts de control de fums, es farà reg amb aigua freàtica de parcs i places no asfaltats i s'incrementarà el reg dels carrers, es prohibirà l'ús de bufadors en la neteja de la via pública, es comunicaran les activitats que generin pols a les obres i s'intensificarà el control ambiental d'aquests treballs. En cas d'episodi, es prohibiran aquestes activitats.Per últim, l'Ajuntament també vol la col·laboració de les empreses, l'aeroport i el Port, per tal d'ajudar a reduir la contaminació, i espera que els grups municipals donin suport a aquestes mesures, també a l'AMB.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés