Actualizado 30/03/2017 23:56

Guy Cassiers: "A través del teatre posem de manifest el poder del llenguatge com a mecanisme d'exclusió i violència"

El director belga porta al Temporada Alta 'Les benignes', que narra l'extermini jueu des del punt de vista d'un oficial nazi

ACN

Girona.-"Ara us explicaré la meva història plena de fets horribles però no penseu que a vosaltres mai no us passarà una cosa així". Això és el primer que el protagonista de 'Les benignes', l'oficial de la SS Max Aue, explica al públic només de sortir a l'escenari. Aquest espectacle –basat en una novel·la de Jonathan Littell- parla de l'extermini jueu però no des de l'òptica des les víctimes sinó dels perpetradors. Un enfocament poc habitual per mostrar que tot ser humà es pot convertir en un monstre. I també per fer adonar del poder que té el llenguatge per modular l'opinió pública. El responsable de l'adaptació i la direcció és el dramaturg belga Guy Cassiers, ja convertit en un habitual del Temporada Alta. Segons alerta, en la societat actual s'estan imposant els "missatges simples" per explicar situacions complicades, com la de la immigració o l'islamisme radical. Per això, reivindica el teatre com a eina per donar una visió "més madura de la realitat".

'Les benignes' s'estrena per primer cop a l'Estat aquest divendres al Teatre Municipal de Girona en el marc del Temporada Alta, un festival ja conegut per al seu director, Guy Cassiers. El muntatge narra l'extermini jueu però no ho fa –com és més habitual- des de la visió de les víctimes sinó que exposa què va sentir i què va fer un dels oficials que va perpetrar l'holocaust. Cassiers explica que aquesta obra suposa la culminació de deu anys de recerca per establir relacions entre el teatre, el llenguatge, la política i el poder. Segons Cassiers, l'holocaust és el moment de la història d'Europa on aquesta relació esdevé "més destructiva i inhumana". El dramaturg vol mostrar en aquest treball com d'important és el poder del llenguatge per canviar l'opinió de la gent. I el teatre l'ajuda a mostrar-ho. El poder del llenguatge Segons reflexiona, l'extermini jueu no es va produir d'un dia per l'altre, sinó que abans hi va haver anys "de preparació d'atacs verbals i propaganda". És en aquest sentit que Cassiers alerta que existeixen certs paral·lelismes amb l'època actual. Segons consdera, les generacions joves no tenen memòria històrica i, per contra, estan sobreinformades. Una situació que els porta a reduir els fets reals i complexes a idees simples. "Ara hi ha massa informació però poca capacitat d'interpretació, es recorre a idees simples com que si aixequem un mur s'acaba el problema de la immigració o que si sortim de l'Eurozona s'acaben els problemes econòmics", assenyala. Per això, reivindica que el teatre té el paper de posar de manifest el poder del llenguatge "com a mecanisme d'exclusió i violència". L'exemple es troba en el protagonista de l'obra, un oficial de la SS que, segons relata Cassiers, era un home "intel·ligent i cultivat" que, tot i voler entendre què estava passat, alhora, és un veritable monstre. "Acostumen a excloure de la societat aquell que fa una cosa monstruosa però podem entendre quelcom de la seva monstruositat si acceptem que qualsevol de nosaltres es pot convertir en un monstre", explica Cassiers, que assegura que aquesta és la idea central de l'obra 'The Kindly Ones' de l'escriptor franconordamericà Jonathan Littell, establert a Barcelona. Una adaptació d'una novel·la de 1.000 pàginesTots dos han treballat colze amb colze –amb la col·laboració d'Erwin Jans- per adaptar aquesta novel·la de més de 1.000 pàgines per convertir-la en un espectacle de teatre. Cassiers confronta novament paraula i imatge, narrativa i tecnologia i presència en viu amb imatges projectades. "Busco estimular els sentits dels espectadors a través d'allò que no els mostro, és com si els donés els colors i ells haguessin de fer la pintura", relata. El protagonista del muntatge –encarregat de posar-se a la pell de l'oficial Max Aue- és Hans Kesting, que és la primera vegada que es posa a les ordres del director belga. Per a ell, aquesta interpretació ha estat "rica i complexa" ja que el seu personatge no només explica les coses horribles que va fer sinó que també intenta expressar que va tenir dubtes, sentiments i dilemes mentre ho feia. De Cassiers assegura que ha rebut una gran llibertat a l'hora d'interpretar però també afirma que és un director que té molt clar el resultat que busca. 'Les benignes' es podrà veure divendres 19 i dissabte 20 de novembre al Teatre Municipal de Girona. L'espectacle és una producció de les companyies Toneelgroep (Holanda) i la flamenca Toneelhuis i compta amb la col·laboració, entre d'altres, del Temporada Alta. És un muntatge inclòs també dins la Connexió Flandes que programa el festival.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés