Publicado 15/11/2016 15:57

AMPLIACIÓ:Trens Dignes denuncia que els nous horaris de l'R15 i l'R16 acumulen diàriament gairebé sis hores de retards camuflats

La plataforma considera "incomprensible" que no es pugui comprar un bitllet per anar amb Euromed de l'Aldea a Tarragona o València

ACN

Tortosa.-La plataforma Trens Dignes ha comptabilitzat els minuts de retards que incorporen els nous horaris dels trens a les Terres de l'Ebre després que el passat dissabte, 12 de novembre, entrés en vigor la segona modificació dels temps a l'R16 – la primer es va fer a l'agost- i la primera a l'R15. A l'R16 els horaris incorporen 177 minuts de retard en 20 freqüències (8 més que l'agost), 9 minuts de retard de mitjana per tren. A l'R15 se n'incorporen 150 en 12 freqüències, 12,5 minuts de mitjana per viatge. En total, entre les dues línies, els usuaris perden 327 minuts diaris, 5 hores i 45 minuts cada dia. Per altra banda, la plataforma ha reiterat la celebració per l'aturada de l'Euromed a l'Aldea però ha qualitat "d'incomprensible" que no s'hagin tingut en compte "totes les variables" en la posada en funcionament del servei, tenint en compte que no es pot comprar un bitllet bonificat per anar de l'Aldea a Tarragona ni comprar un bitllet normal per anar de l'Aldea a València.

La plataforma Trens Dignes ha detallat els minuts de retard que s'incorporen en els nous horaris dels trens de les línies ebrenques R15 i R16. Pel que fa a la línia R16, es reajusten 10 dels 20 trens diaris: en sis de les freqüències se sumen minuts de demora i en 4 se'n recuperen però en comparació a la darrera modificació i també als horaris d'abans de 5 d'agost "se segueixen perdent minuts". "Passem de 169 minuts a 177 minuts – de retard- tenint en compte que som benèvols i al darrer tren que surt de Tortosa, com no existia abans de l'agost no li vam sumar retards però ara sí sumem el temps que recupera ara i el resten del còmput global", ha detallat Montse Castellà, portaveu de la plataforma. Des de Trens Dignes, han recollit la percepció d'alguns usuaris davant del fet que els trens de l'R16 als quals se'ls hi amplia el temps de trajecte són aquells que acumulaven més reclamacions per la devolució del bitllet. La plataforma no ha pogut, de moment, fer aquesta comprovació perquè no disposen de les xifres detallades per freqüències de les devolucions. Pel que fa a la línia R15, on s'ha estrenat en aquesta modificació horària, totes les freqüències amplien els temps dels viatges i acumulen 150 minuts de demora al dia. "L'allargament mínim és de 4 minuts i hi ha trens als quals li sumen 20 minuts per sentit. 10 dels 12 trens trigaran, a partir d'ara, més de 3 hores en oferir el servei íntegre de Riba-roja d'Ebre a Barcelona. Fins ara, només eren 4 trens als quals els costava més de 3 hores", ha assenyalat Castellà. Trens Dignes ha celebrat l'allargament de la freqüència de les 11:35 hores perquè comenci i acabi el trajecte a Riba-roja d'Ebre mentre que han criticat que no s'hagi resolt una de les reivindicacions històriques de l'R15, la incorporació d'una freqüència a mig matí (no hi ha cap tren entre les 7:39 hores i les 11:35 hores, des de Riba-roja d'Ebre). També han lamentat el silenci de les institucions territorials a aquesta nova modificació horària dels trens que consideren "una nova agressió al territori". "Tot això que fem nosaltres ho podríem fer conjuntament o també ho haurien de fer els que tenen responsabilitats polítiques perquè tenen responsabilitat amb la gent que els ha votat", ha reclamat Castellà. La plataforma tampoc entén que la modificació dels temps dels trens, acceptada com a compensació als 13 milions d'euros d'inversió anunciats per Foment per aquesta via, s'apliqui molts mesos abans de l'inici dels primers treballs. "A la nota de Foment posa que les obres no estan previstes fins al segon semestre de 2017. Si l'excusa de la Generalitat per aquests nous horaris és que fan obres, falta un any per a què comencin", ha insistit la portaveu de Trens Dignes.Castellà també ha assenyalat que l'experiència de l'R16 demostra que cronificar els retards no garanteix que els usuaris coneguin del cert quan surten i quan arriben. La plataforma Trens Dignes ha explicat que entre l'11 de juliol i l'11 d'octubre, l'R16 ha acumulat 28.896 minuts en demores, 20 dies sencers en 3 mesos. Les mancances de l'Euromed"Reiterem que és un èxit per al territori després de 20 anys la millora del temps de freqüència, la fiabilitat i la confortabilitat en Barcelona –que aporta l'Euromed- però es incomprensible que s'hagi posat en marxa el servei sense tenir totes les variables previstes", ha lamentat la portaveu de Trens Dignes. La queixa és deu al fet que només hi ha bitllets bonificats per la Generalitat per anar de l'Aldea a Barcelona però no a Tarragona, tot i que està previst que es resolgui aquest situació el 10 de gener. "Estarem molt atents a aquesta data", ha assenyalat Montse Castellà. Però el "més rocambolesc", segons Trens Dignes, és que tot i que els Euromed que van a València paren a l'Aldea, no es permet comprar un bitllet, al preu normal del servei, per a anar cap al sud des de les Terres de l'Ebre. El tren s'atura perquè baixin els usuaris però en principi no hi pot pujar ningú per anar cap al País Valencià. "És una situació inaudita a Europa", han criticat des de la plataforma. Des de Trens Dignes avisen que els usuaris ebrencs que vulguin viatjar a Tarragona o València hauran de recórrer a la picaresca o pagar trams que no han de fer si volen viatjar amb l'alta velocitat de l'Euromed.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés