Publicado 13/12/2016 13:05

AMPLIACIÓ:El Temporada Alta tanca la 25ena edició amb una ocupació rècord del 96,31%

El 26,6% del públic prové de fora de les comarques gironines i el festival es fixa com a objectiu atraure espectadors més joves

ACN

Girona.- El Temporada Alta ha tancat la 25ena edició amb un nou rècord històric de públic. L'ocupació mitjana s'ha situat en el 96,31% -la més alta en la història del festival- i s'han comptabilitzat 47.775 espectadors. Aquesta quasi plena ocupació és un fet que preocupa el seu director, Salvador Sunyer, perquè significa que molta gent ha quedat fora dels espectacles i també perquè el festival depèn econòmicament en gran mesura de la taquilla. La mitjana d'edat dels espectadors és de 41 anys i un dels reptes és aconseguir atraure més públic jove. El festival transcendeix les comarques gironines i el 26,6% dels espectadors són de fora de la demarcació. Per al futur, Sunyer es fixa com a repte aconseguir incrementar les aportacions privades, programar per a públics en risc d'exclusió social i també fer projectes socials de la mà d'escoles, instituts i de la universitat.

El Temporada Alta abaixa el teló de la 25ena edició amb un balanç que pràcticament ratlla la plena ocupació. Enguany, el festival ha programat 99 espectacles (n'havia anunciat 100 però un no es va estrenar) i ha fet 194 funcions, 31 més de les anunciades inicialment. La programació ha atret 47.728 espectadors, dels quals 44.775 a les funcions de sala i 2.953 a les activitats complementàries. El resultat és que en els espectacles de pagament l'ocupació s'ha situat en el 96,31%, la xifra rècord en aquest quart de segle del festival. Lluny de ser una dada només amb un component positiu, el director del Temporada Alta hi veu un dels principals problemes per al festival. D'una banda perquè suposa deixar gent amb ganes d'anar a teatre sense una entrada. D'altra banda, perquè demostra una "feblesa" del festival des del punt de vista econòmic. Sunyer es planteja que, si ara els surten els números perquè tenen una ocupació tan alta, què passaria si baixés a nivells del 80%. "Seria una catàstrofe", augura. Per això, un dels objectius dels responsables de la cita és trobar la fórmula per superar aquesta situació. Sunyer avança que fer més funcions no és la solució ja que la taquilla només cobreix un 20% del cost de producció de l'espectacle i assegura que apujar els preus és una línia vermella que no pensen traspassar. L'únic marge podria venir donat pel fet que l'Estat abaixés l'IVA cultural, una situació que el director del Temporada Alta –sense amagar la ironia- no planteja com a versemblant. Perfil del comprador d'entradesEntre les dades recopilades pel festival, destaca que el preu mig de l'entrada és de 15,68 euros, que el 26,6% dels compradors són de fora de les comarques gironines i també que 5.395 persones han comprat entrades per primer cop (el que suposa anar sumant nous públics). L'edat mitjana de l'espectador del Temporada Alta és de 41 anys (ha baixat dos anys respecte el 2014). Això és un fet que també encén les alarmes dels programadors, que volen aconseguir arrossegar cap a les sales de teatre (les convencionals i també les no convencionals) espectadors cada vegada més joves. La potència de la programació internacionalLes entrades que més aviat es van vendre van ser les dels espectacles internacionals, tal i com assenyala Sunyer. Això vol dir que l'aposta del festival per portar produccions de grans noms del teatre europeu (Com Krystian Lupa, Peter Brook o Oskar Korsunovas) i també noms de l'escena emergent ha estat ben rebuda pel públic. En l'apartat de la programació internacional, Sunyer recorda que van ser a Girona i Salt més d'un centenar de programadors teatrals entre els quals també n'hi havia dels principals festivals, com el d'Avinyó. Això permet que vegin produccions del festival i també espectacles fets per companyies locals i donar-los una vida més enllà del festival. Sunyer ha remarcat també que aquesta edició és la que més produccions i coproduccions del festival tindran un recorregut posterior més gran. El festival s'ha implicat en una vintena de produccions de la mà de dramaturgs destacats com Krystian Lupa, Àlex Rigola, Lluís Pasqual, Oriol Broggi, Josep Maria Miró o Guy Cassiers. Tots aquests espectacles que han vist la llum al Temporada Alta ja tenen confirmades altres funcions arreu de Catalunya i l'Estat i en una onzena de casos faran gira internacional. Arrelament al territori i atenció a col·lectius desfavoritsEl festival fa anys que inicia accions per implicar col·lectius desfavorits en les arts escèniques i poder-los acostar al teatre. Enguany, s'han beneficiat del programa Apropa Cultura 437 persones. A més, 300 persones han assistit a assajos oberts i s'han ofert 975 entrades a preu reduït. "Volem seguir treballant en aquesta línia", ha manifestat el director. Una decisió que agraeix l'alcalde de Salt, Jordi Viñas, que reconeix que si no fos per programes així hi hauria molts veïns que no tindrien recursos per anar a teatre. Una altra de les potes en què volen treballar és la de l'ensenyament a tots nivells: escola, institut i universitat. Aquest any el festival han ofert a totes les escoles de Girona i Salt (a quart de primària) l'espectacle 'La llavor del foc' que mostra diferents històries sobre com les cultures expliquen l'origen de la terra. Aquest espectacle, gratuït, es fa a les aules de les escoles que ho demanen. A més, durant tot un any, per exemple, membres de la companyia La Perla 29 de Barcelona estaran ajudant l'escola La Farga de Salt per crear un espectacle teatral amb la implicació de tots els estudiants. Repercussió a les xarxesUn dels indicadors que també ajuda a fer-se una idea del ressò del festival és la presència a Internet i a les xarxes socials. En aquest sentit, Sunyer ha explicat que quasi 65.000 persones han vist el curt de presentació del festival, la web del Temporada Alta ha rebut 150.000 visites des de 115 països diferents i que l'abast potencial del festival a les xarxes ha estat de 12.617.278 persones. "Això ens ajuda no només a difondre el festival sinó també Girona, Salt i tot el país", ha destacat. Així mateix, la presència als mitjans de comunicació tindria un cost equivalent a 8,7 MEUR si s'hagués hagut de pagar en concepte de publicitat. Incrementar aportacions privadesEl pressupost del Temporada Alta supera els 3,2 MEUR i un 44,18% són aportacions públiques. Per tant, en la presentació del balanç del festival també hi ha assistit l'alcalde de Salt, Jordi Viñas, el vicepresident de la Diputació, Albert Piñeira, l'alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, i el director de Creació i Empreses Culturals, Quim Torrent. Tots han estat d'acord en destacar l'encert de la programació i el consens del públic i la crítica per situar el Temporada Alta com a referent cultural del país. Sunyer ha agraït la col·laboració de les institucions però també ha remarcat que, comparat amb d'altres festivals de la seva talla, el Temporada Alta és el que més recursos propis aporta. Per exemple, en concepte d'esponsorització arriba als 900.000 euros. El director de la cita assegura que seguiran intentant apujar les aportacions privades però ja alerta que "estan pràcticament al límit". Per això, el festival té entre mans quatre projectes europeus per aconseguir finançament, un dels quals presenta aquest mateix dimarts conjuntament amb el Teatre Archipel de Perpinyà per al període 2017-2019. Arran de les enquestes fetes a 1870 espectadors, Sunyer també ha avançat que en l'edició del 2017 hi haurà canvis en els horaris. Aquest any ja han fet algunes proves programant espectacles el dissabte a la tarda o al migdia.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés