Actualizado 16/12/2016 16:37

AMPLIACIÓ:El Consell de Ministres aprova crear l'empresa que gestionarà el tram transfronterer del TAV per la fallida de TP Ferro

Serà una filial d'Adif i la SNCF i l'Estat fa una crida "a la tranquil·litat dels usuaris" perquè el servei està garantit

ACN

Madrid.-El Consell de Ministres ha donat llum verda aquest divendres a la creació de la nova empresa pública que gestionarà el tram transfronterer del TAV arran de la fallida de TP Ferro. Es crearà conjuntament amb l'Elisi, tindrà capital dels dos estats, i serà una filial d'Adif i de la seva homònima francesa SNCF (Société Nationale des Chemins de Fer). El portaveu de la Moncloa, el ministre Íñigo Méndez de Vigo, ha volgut fer una crida "a la tranquil·litat dels usuaris" perquè el servei està garantit i els trens no deixaran de passar pel túnel del Pertús. La creació de la nova empresa porta implícita la rescissió de la concessió a TP Ferro, que arrossegava un deute de més de 550 milions d'euros (MEUR) quan va entrar en fallida. Sobretot, perquè les previsions del pas de trens, tant de passatgers com de mercaderies, van quedar lluny de la realitat. Méndez de Vigo, però, no ha fet cap referència a si l'Estat indemnitzarà –i amb quina quantitat- a TP Ferro.

Que els estats espanyol i francès havien d'assumir la gestió del tram internacional del TAV després de la fallida de TP Ferro ja se sabia. Però avui, el Consell de Ministres ha oficialitzat un nou tràmit perquè això sigui un fet. El govern espanyol ha avalat creat la nova empresa que es farà càrrec del servei. La firma, amb capital dels dos estats, serà una filial de l'administrador d'infraestructures Adif i de la seva homònima francesa, l'SNCF. Després de l'aval per part del Consell de Ministres, queda ara que la Moncloa i l'Elisi oficialitzin la signatura perquè la nova empresa assumeixi la gestió d'aquest tram de l'alta velocitat, que s'estén al llarg de 44 quilòmetres entre Llers (Alt Empordà) i Perpinyà, i que té el túnel del Pertús com a infraestructura estrella.Un tràmit que, possiblement, es desencallarà dilluns vinent. En espera de confirmar-se oficialment, el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, viatjarà a París per signar el document.Rescissió de la concessióLa creació de la nova empresa francoespanyola, però, porta implícita la rescissió de la concessió a TP Ferro. La fins ara concessionària del TAV, formada a parts iguals per l'espanyola ACS (en mans de Florentino Pérez) i la francesa Eiffage va entrar en liquidació aquest passat setembre.Ho va fer arrossegada per un deute que s'elevava a 557,2 MEUR, perquè el trànsit de trens pel tram transfronterer del TAV no era, ni de bon tros, el que s'esperava. TP Ferro no va poder remuntar números, ni tampoc aconseguir un acord amb els creditors per sortir del forat, i es va veure abocada a la fallida.Ara bé, rescindir la concessió (que s'allargava fins al 2057) tindrà conseqüències per a les arques públiques. I és que l'Estat ja va admetre que hauria d'indemnitzar la concessionària, però –i aquí hi ha la incògnita- mai ha fet públic amb quina quantitat. I si finalment hi ha compensació (França s'hi oposa) i aquesta no satisfà TP Ferro, l'afer s'haurà de dirimir al tribunal d'arbitratge de Brussel·les.Tant ACS com Eiffage ja van avançar que pensen reclamar compensacions per la fallida. I no s'ha d'oblidar que, precisament, l'espanyola es troba en mans de Florentino Pérez, a qui l'Estat ja va pagar 1.350 MEUR pel tancament de la planta de gas Castor.El servei, garantitSobre números, però, el ministre portaveu del govern espanyol, Íñigo Méndez de Vigo, no n'ha parlat. Durant la roda on ha explicat els acords del Consell de Ministres, de Vigo ha dedicat només 30 segons a l'afer TP Ferro. "El què s'ha aprovat avui és que es crearà una filial d'Adif i de la Société Nationale perquè aquesta empresa gestioni el tram de l'alta velocitat entre Figueres i Perpinyà", ha dit De Vigo. El ministre ha volgut, a més, insistir en la crida a la "tranquil·litat dels usuaris", perquè el servei està garantit. "Els trens d'alta velocitat que connecten Figueres i Perpinyà, i els que des d'aquí van a diferents capitals com Lió i París seguiran funcionant", ha conclòs.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés