Publicado 28/11/2016 14:35

AMPLIACIÓ:Barcelona deixarà de pagar el deute de la pobresa energètica si les subministradores no se'n coresponsabilitzen

L'Ajuntament planteja a les companyies que assumeixin el 50% del total de la factura, uns 1,5 MEUR

ACN

Barcelona.-La tinenta d’alcaldia de Drets Socials, Laia Ortiz, ha avisat aquest dilluns que l'Ajuntament de Barcelona deixarà de pagar el deute de les famílies per impagament de les factures energètiques si les subministradores no se'n coresponsabilitzen. En roda de premsa, Ortiz ha remarcat que la Llei 24\/2015 de mesures urgents per afrontar l'emergència en l'àmbit de l'habitatge i la pobresa energètica obliga les companyies a signar convenis amb les administracions públiques, assumint elles una part del total de la factura. L'Ajuntament els ha plantejat que es facin càrrec del 50% del total, el que suposa uns 1,5 MEUR. Això inclou no només les factures impagades, sinó també els serveis que està prestant el consistori per informar i assessorar les persones que poden patir talls de subministrament.

"O formen part de la solució les pròpies companyies o el deute de les famílies estarà damunt de la seva teulada", ha avisat Ortiz, que ha comparegut en roda de premsa per presentar l'ampliació a tota la ciutat dels punts d'assessorament energètic. La tinenta d'alcaldia de Drets Socials ha explicat que ara mateix estan negociant amb les empreses subministradores d'energia perquè assumeixin una part de la factura de la pobresa energètica a la ciutat, i ha remarcat que així ho preveu la llei. Fins ara, l'Ajuntament ha estat pagant el deute de les famílies que no podien pagar la factura, un pas necessari per tal que les companyies restablissin el servei tallat per impagament. El consistori argumenta que, com que ara la legalitat vigent impedeix el tall d'una llar que tingui un informe de vulnerabilitat, l'administració pública no té per què continuar sufragant aquest deute si les empreses no signen els convenis previstos en la Llei 24\/2015 i no es fan càrrec d'una part de la factura. Això inclou el deute per impagament de les famílies, però també els serveis que està oferint el consistori en matèria d'assessorament, ha afegit Ortiz."La llei diu textualment que no es pot tallar, i no posa enlloc qui ha d'assumir la factura, i sí que diu que han de ser coresponsables. Si no s'avenen que sigui una situació negociada, de moment estarà a la seva banda el deute", ha insistit. En concret, ha indicat que ara mateix la factura total de la pobresa energètica ascendeix a uns 3 MEUR, i s'ha proposat a les empreses que es facin càrrec del 50% com a mínim. Amb aquesta mesura de pressió, l'Ajuntament espera que les companyies s'avinguin a signar els convenis. Dimarts està prevista una nova ronda de contactes. Al marge d'això, ha recordat que la llei preveu sancions si les empreses no la compleixen, per exemple si no comuniquen al consistori quines famílies estan en situació de vulnerabilitat.De 4 a 10 punts d'assessorament energètic a la ciutatL'Ajuntament obrirà als deu districtes de Barcelona oficines d'assessorament energètic per tal de combatre la pobresa energètica però també per explicar a la ciutadania com poden abaratir la seva factura i millorar el seu consum, a més de facilitar un canal de denúncia davant dels "abusos" que cometen les companyies. Després de la prova pilot que es va fer a Nou Barris, Sant Martí, Sant Andreu i Sants-Montjuïc durant l'hivern passat, s'ha decidit estendre la xarxa a tota la ciutat i durant tot l'any. Aquest servei, que estarà implantat a mitjans de desembre, inclourà també atenció domiciliària per veure en quin estat estan els habitatges de les famílies en situació de vulnerabilitat. Aquests deu punts s'instal·laran en molts casos en les oficines d'habitatge i suposaran la contractació de 100 persones formades específicament procedents del programa Làbora, de plans d'ocupació per a ciutadans en situació d'atur de llarga durada. La gestió d'aquestes oficines es durà a terme des d'empreses del tercer sector. El consistori va obrir al novembre del 2015 quatre punts d'atenció a la pobresa energètica. La prova pilot va durar cinc mesos i es van fer intervencions en 3.100 llars, de les quals el 60% patia pobresa energètica moderada o severa. Això vol dir que no podien mantenir una temperatura adequada a l'interior de l'habitatge, tenien goteres o humitats o tenien endarreriments en el pagament de factures. A més, el 13% ja havia patit el tall d'algun subministrament i arrossegava una mitjana de 348 euros de deutes. Aquests punts van gestionar 450 talls de subministraments de serveis, la meitat de gas. També s'han fet un total de 118 intervencions directes a la llar per millorar l'eficiència energètica.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés